لوگوها نمایانگر چهره هر برند و یکی از مهم‌ترین مراحل برندسازی موفق هستند. یک لوگو خوب باید در کوتاه‌ترین زمان هویت برند شما را به مخاطبان نشان دهد و البته شما را در میان رقبا برجسته کند. اما چطور این هدف محقق خواهد شد؟ جواب کوتاه است، شناخت مهم‌ترین اصول طراحی لوگو. پس بیاید نگاهی عمیق به این اصول داشته باشیم، با ما در آژانس دیجیتال مارکتینگ طرهلو همراه باشید.

1.   سادگی را حفظ کنید

لوگو برند شما باید در کوتاه‌ترین زمان تصویری واضح از کسب‌وکار و هویت شما را منعکس کند. این هدف محقق نمی‌شود مگر با رعایت اصل سادگی، هیچ کس آنقدر وقت ندارد که بخواهد تعداد زیادی از آیتم‌های استفاده شده در لوگوی شما را تجزیه و ‌تحلیل کند بنابراین سعی کنید در ساده‌ترین حالت ممکن پیام خود را به مخاطب منتقل نمایید و از شر عناصر اضافی خلاص شوید. البته توجه داشته باشید سادگی به معنای خسته‌کننده بودن نیست، طراحی لوگوی شما عین سادگی باید از اصول زیبایی شناسی بهره ببرد. از فونت، رنگ و گرافیک جذاب و در عین حال سازگار استفاده کنید که به خوبی با در یکدیگر ادغام می‌شوند.

2.   لوگو شما باید به یاد ماندنی باشد

زمانی می‌توانید بگویید که یک طراحی لوگو حرفه ای داشته‌اید که لوگوی شما پس از یک نگاه در ذهن بماند و دفعات بعدی به راحتی به خاطر آورده شود. همانند هر نماد دیگری، یک لوگو نیز باید منعکس کننده چیزی منحصربه‌فرد باشد. در طراحی لوگو این چیز منحصر به فرد احتمالا هویت برند شما، ارزش‌های شما و یا خدمات شما خواهد بود. یک مثال جالب می‌تواند لوگوی کمپانی هیوندای باشد، در نگاه اول احتمالا اولین چیزی که می‌بینید حرف H (اولین حرف هیوندای) باشد اما اگر کمی به این لوگو دقت کنید می‌توانید طرحی کلی از دو نفر که در حال دست دادن با یکدیگر هستند را ببینید. فوق‌العاده است نه؟ هیوندای یکی از مهم‌ترین ارزش‌های خود یعنی احترام به مشتری را در طراحی لوگوی خود منعکس کرده است.

3.   اصالت داشته باشید

لوگوی شما باید به اندازه کافی متفاوت باشد تا جلب توجه کند و به اندازه کافی به یادماندنی باشد که در ذهن مخاطبان شما بماند. اگر از شما بخواهیم معروف‌ترین لوگوهایی می‌شناسید را لیست کنید، به احتمال زیاد لوگوهایی مثل نایک، اپل و بنز در این لیست حضور خواهند داشت. اما چرا؟ شاید یک جواب این باشد که چون ما این لوگوها را بارها و بارها دیده‌ایم، اما دلیل اصلی این است که لوگوهای موفق با متفاوت بودن، اصیل بودن و به یادماندنی بودن از رقبای خود متمایز می‎شوند. امایک لوگوی جدید برای یک استارتاپ نوپا چگونه می‌تواند اصیل باشد؟ به قبل برگردید، یک لوگوی ساده، جذاب و به یادماندنی طراحی کنید و سپس با ایجاد تعامل با کاربران و جلب توجه و اعتمادشان، اصالت لوگو را ایجاد کنید.

4.   لوگوی تطبیق پذیر طراحی کنید

لوگوی هر برند، یکی از بزرگ‌ترین دارایی‌های آن است و باید به گونه‌ای طراحی شود که تقریبا در هر جایی قابل استفاده باشد. در هنگام طراحی لوگو همه مکان‌هایی که قرار است لوگوی شما در آن استفاده شود را در نظر بگیرید، آیا در یک بنر تبلیغاتی بزرگ، یک لیبل کوچک و یا روی تیشرت‌های تبلیغاتی خوب به نظر خواهد رسید؟ داشتن یک لوگوی ساده که به راحتی قابل تشخیص باشد می‌تواند به تطبیق پذیری کمک کند. یکی دیگر از راه‌حل‌های دستیابی به تطبیق پذیری، استفاده از لوگوهای ریسپانسیو است. این لوگوها از نظر اندازه، رنگ و حتی اندازه جزئیات تطبیق‌پذیر هستند تا در هر جایی که قرار می‌گیرند، سازگاری داشته باشند.

قانون کلی این است که لوگوی شما باید با هر رنگ یا پس زمینه‌ای خوب  به نظر بیاید و این بدان معناست که باید در سیاه و سفید بدون هیچ افکتی خوب به نظر برسد. آیا هنوز هم منحصر به فرد و به یاد ماندنی است؟ آیا همچنان منعکس کننده برند شما است؟ به لوگوی طرهلو دقت کنید 🙂

5.   از تعادل و نسبت‌ها استفاده کنید

ذهن انسان طرح‌های متعادل را دوست دارد. یک طراح لوگو خوب از تعادل و تناسب عناصر در لوگو استفاده می‌کند. بهترین لوگوها با استفاده از اصول تناسب و تقارن طراحی می شوند.یک نمونه خوب از رعایت تناسب و تعادل در طراحی لوگو، برندهای توییتر و اپل هستند. در تصویر زیر می‌توانید ببینید که چطور این دو برند  با استفاده از دایره‌هایی لوگویی متناسب و متقارن طراحی‌کرده‌اند.

البته توجه داشته باشید که لوگوی شما حتما نباید از لحاظ ریاضی متقارن باشد چرا که در نهایت یک لوگو باید از نظر مخاطب متعادل باشد. لوگوی گوگل یک مثال عالی برای توضیح این موضوع است. لوگوی گوگل تقریبا هیچ کدام از نسبت‌ها را رعایت نمی‌کند اما همچنان دارای تعادل است، بنابراین در طراحی لوگو حفظ تعادل به رعایت نسبت‌های ریاضی اولویت خواهد داشت.

6.   مدرن اما جاودان

یک لوگوی مدرن و در عین حال جذاب طراحی کنید که ده سال بعد هم به اندازه امروز جذاب به نظر برسد. هنگام طراحی لوگوی تسلیم ترندهای کوتاه‌مدت نشوید، چیزی که ممکن است در حوزه فرهنگی فعلی جذاب و متفاوت به نظر برسد ممکن است به برند شما کمک کند و توجه افراد را جلب کند، اما ممکن است در آینده این معنی را از دست بدهد. کسب‌وکار شما رشد و توسعه پیدا خواهد کرد اما لوگوی شما که نشان‌دهنده هویت و ارزش‌های شما است تا سال‌های سال ثابت می‌ماند. به یاد داشته باشید، رویکرد کلی شما باید مدرن باشد، همانطور که عناصر، رنگ‌ها و فونت باید مدرن باشد. با همه این تفاسیر خیلی وسواس به خرج ندهید، بسیاری از برندهای معروف در دهه‌های مختلف از برندهای متفاوتی استفاده کرده‌اند. برخی از لوگوها در طول زمان تغییر چندانی نکرده‌اند، فقط به گونه‌ای بهینه‌سازی شده‌اند تا آن‌ها را مدرن‌تر کنند، اما عناصر ضروری را دست نخورده نگه داشته‌اند.

7.   لوگو و تگ لاین مکمل

تگ لاین برند شما به اندازه لوگو شما در معرفی هویت برند شما مهم است و در اکثر مواقع لوگو و تگ لاین در کنار یکدیگر ظاهر می‌شوند تا یکدیگر را تقویت کنند. اگر لوگو شما از یک طراحی مینیمال بهره می‌برد باید این سادگی در تایپوگرافی تگ لاین شما نیز دیده شود. به صورت کلی این اصل را در نظر بگیرید که تگ لاین‌ها و لوگوها مکمل هم هستند و برای یک هدف کار می‌کنند پس بسیار مهم است که که از لحاظ ظاهری هم مکمل یکدیگر بوده و سازگار باشند. علاوه بر تگ لاین تایپ فیس (نوشتار نام تجاری) نیز باید با لوگو هماهنگ باشد. به نحوه نوشتار pepsi در تایپ فیس این برند دقت کنید، به جای استفاده از زاویه‌های تیز معمول، از فونتی بدون زاویه استفاده شده تا کاملا با لوگوی دایره‌ای شکل پپسی هماهنگ باشد.

لوگوی منحصربه‌فرد خود را طراحی کنید

در این مقاله سعی کردیم 7 مورد از مهم‌ترین نکات در اصول طراحی لوگو را به شما نشان دهیم، همانطور که دیدید برندهای معروف به خوبی از این نکات در طراحی لوگوی خود بهره برده‌اند. اگر شما هم با طراحی لوگو آشنا هستید، دست به کار شوید و از این اصول برای برای طراحی لوگو استفاده کنید و اگر هم می‌خواهید همه چیز درباره طراحی لوگو را بدانید، ما برای شما مقاله‌ای با همین عنوان آماده کرده‌ایم. شروع کنید و چند طرح اولیه بکشید، برای طراحی لوگوی شرکت خود به کمک نیاز دارید؟ ما در آژانس دیجیتال مارکتینگ طرهلو برای شما یک لوگوی جذاب، به یادماندنی و متناسب با ارزش‌ها و هویت کسب‌وکارتان طراحی می‌کنیم، با ما تماس بگیرید.