اگر به تازگی کسب و کاری را شروع کرده باشید، احتمالا با این سوال مواجه شده‌اید که آیا باید یک برند شخصی برای کسب و کار خود بسازم؟ یا باید یک برند تجاری؟ و حتی اینکه تفاوت پرسونال برندینگ و بیزینس برندینگ در چیست؟ این سؤالات ممکن است باعث شود شما سردرگم شوید. در این مقاله، ما به عقب برمی‌گردیم، نفس عمیقی می‌کشیم و به صورت عینی به هر دو گزینه نگاه می‌کنیم تا بتوانید بهترین نوع برند را برای کسب‌وکاری که می‌سازید انتخاب کنید. با ما همراه باشید. بیایید با تعاریف اولیه شروع کنیم، برند شخصی یا برند تجاری….؟

برند شخصی چیست؟

یک برند شخصی حول شما ساخته می‌شود و  شخصیت، سبک زندگی و علایق شما را در برمی‌گیرد. معمولاً به این معنی است که کسب و کار خود را با نام خود علامت‌گذاری می کنید. نکات مثبت و منفی در این مورد وجود دارد که در این پست به بررسی آنها خواهیم پرداخت.

برند تجاری چیست؟

یک برند تجاری حول هویتی ساخته می‌شود که شما برای کسب و کار خود ایجاد می‌کنید. معمولاً به این معنی است که شما باید نامی برای کسب و کار خود بسازید که مستقل از نام شخصی شما باشد. باز هم، جوانب مثبت و منفی وجود دارد، و ما هر کدام را پوشش خواهیم داد.

چه زمانی ایجاد یک برند شخصی به خوبی جواب می‌دهد؟

برندسازی شخصی حالا آسان‌تر از همیشه است، به خصوص با ابزارهایی که به صورت آنلاین در دسترس ماست. بین وب‌سایت های شخصی و حساب‌های رسانه‌های اجتماعی، ممکن است ایجاد یک برند شخصی آسان‌تر از یک برند تجاری باشد. اما چند دلیل وجود دارد که ممکن است بخواهید از این کار اجتناب کنید و همه چیز به اهداف و استراتژی‌های شما بستگی خواهد داشت.

چطور یک برندسازی موفق شخصی داشته باشیم؟

مردم قبل از اینکه مایل به خرید از شما باشند باید شما را به عنوان یک شخص دوست داشته باشند. چگونه؟ با اجازه دادن به آن‌ها برای شناخت شما. هنگامی که شما با مردم صحبت کنید و در مورد خود به آن‌ها بگویید، می‌توانید اعتماد مردم را جلب کنید. و همه اینها مخاطبان شما را به دنبال کنندگان، مشتریان یا مشتریان وفادار تبدیل می‌کند.

دوست داشتنی شدن

بر کسی پوشیده نیست که مصرف کنندگان تمایل بیشتری به خرید بر اساس بررسی‌ها و توصیه‌ها دارند. به همین دلیل است که بسیاری از برندهای تجاری شرکتی برای تبلیغ محصول یا خدمات خود به اینفلوئنسرهای آنلاین روی می‌آورند. این اینفلوئنسرها این حس دوست داشتنی را دارند، بنابراین می‌توانند از برند شخصی جداگانه خود برای فروش استفاده کنند.

شناخته شدن

برای اینکه بتوانید جنبه «شناخته شدن» برند شخصی خود را بررسی کنید، لازم نیست یک سلبریتی یا یک ستاره شناخته شده رسانه های اجتماعی باشید. کاری که باید انجام دهید این است که پیش روی مخاطبان خود ظاهر شوید. این بدان معناست که تخصص خود را به اشتراک بگذارید، حضور آنلاین داشته باشید و ارزشی برای مشتری ایده آل خود فراهم کنید تا آن‌ها بتوانند آنقدر شما را بشناسند که شروع به اعتماد کنند.

جلب اعتماد

راه دیگر جذب مخاطب برای برند شخصی شما این است که اعتماد مخاطبان را جلب کنید، به این ترتیب می‌توانید خدمات و محصولاتتان را به مخاطبانتان ارائه کرده و به زبان ساده مخاطب را به مشتری تبدیل کنید.بنابراین، برای یک پرسونال برندینگ خوب یک لوگو، هویت برند، یک وب سایت یا حتی کانال رسانه اجتماعی می‌تواند عالی باشد، آنها در ساخت یک شخصیت برای برند شما کمک شایانی خواهند کرد، اما به خودی خود، برند شخصی نیستند. اگر بتوانید محصول، خدمات و شخصیتی تولید کنید که بارها و بارها ثابت شود که مفید است، آن وقت است که می‌دانید در برندسازی شخصی موفق شده‌اید.

مزایای پرسونال برندینگ

برندهای شخصی انعطاف پذیر هستند و معمولاً از نام صاحب کسب‌وکار برای برندسازی کسب‌وکار، وب‌سایت و پیشنهادات (خواه محصولات یا خدمات) استفاده می‌کنند. این به این معنی است که اگر تمرکز شما تغییر کند و شروع به ارائه چیزی متفاوت از آنچه برای شروع ارائه کرده‌اید، کنید، می‌توانید پیشنهادات خود را بدون نیاز به تغییر نام کسب‌وکارتان تطبیق دهید.

اگر می‌خواهید حرفه سخنرانی را توسعه دهید، برندهای شخصی ایده‌آل هستند. کار سختی است که نام خود را با حوزه تخصص خود مرتبط کنید ، اما هنگامی که کار را انجام دادید، به عنوان فردی دیده می‌شوید که دیگران می‌خواهند از او بشنوند.

پرسونال برندینگ برای “کسب و کارهای تک نفره” عالی هستند. اگر هنرمند، نویسنده، سخنران حرفه‌ای یا مربی هستید، یک برندسازی شخصی قوی کسب و کار شما را رونق می بخشد و چشم انداز های جدید و علاقه مند را جذب می‌کند.

معایب برند شخصی

مسلما نام شما مشخص نمی‌کند که چه کاری انجام می‌دهید: شما باید نام شخصی خود را با آنچه ارائه می‌دهید مرتبط کنید. این را می‌توان با یک شعار قوی انجام داد که به طور مداوم در هر کاری که انجام می‌دهید استفاده می‌کنید. همچنین می‌توانید با نوشتن پست‌های وبلاگ، انجام مصاحبه، ایجاد پست‌های رسانه‌های اجتماعی، و رزرو جلسات سخنرانی در حوزه تخصصی خود، آنچه را که ارائه می‌دهید با نام شخصی خود مرتبط کنید. شما باید این کار را انجام دهید تا زمانی که افراد نام شما را با چیزی که می‌خواهید به آن معروف شوید مرتبط کنند.

توسعه یک تجارت با برند شخصی سخت است. ممکن است سوالی که اینجا مطح شود و آن این است که وقتی تازه شروع به کار می‌کنید، چه کسی به فروش فکر می‌کند؟ اما اگر احتمال می‌دهید که در آینده ممکن است این اتفاق بیفتد، باید در برندسازی شخصی تجدید نظر کنید و به جای آن برندسازی تجاری را دنبال کنید.

چه زمانی ایجاد یک برند تجاری بهترین راه حل است؟

برای ایجاد برندهای تجاری کار و تلاش اولیه بیشتری انجام می‌شود، زیرا به جای استفاده از نامی که با آن متولد شده اید، باید با بدانید چه نوع کسب و کاری هستید، چه توانایی‌هایی دارید و قرار است به چه چیزی تبدیل شوید. این پروسه به معنای ساختن کلمات معنادار است و می‌تواند کار سختی باشد اما قطعا ارزش تلاش و وقت شما را خواهد داشت.

مزایای بیزنس برندینگ

ایجاد یک برند تجاری شما را وادار می‌کند تا به برنامه‌های خود برای کسب و کار و آینده آن فکر کنید. وقتی زمان پیدا کردن یک نام تجاری فرا می‌رسد، باید به این فکر کنید که مشتری ایده آل شما کیست، چه چیزی ارائه می‌دهید و کسب و کار شما به چه دلیل شناخته می‌شود. گذراندن این فرآیند به شما کمک می‌کند تا چشم‌اندازی را برای جایی که می‌خواهید کسب‌وکارتان را هدایت کنید، ایجاد کنید که بسیار فراتر از نام و شعار کسب‌وکارتان است.

برندهای تجاری به شما این امکان را می‌دهند که کسب و کار خود را از خانه شروع موقعیت یابی کنید. هیچ محدودیتی برای کلماتی که استفاده می‌کنید وجود ندارد، بنابراین تعدادی از آن‌ها را بیابید که بیانگر چیزی هستند کسب و کار شما ارائه می‌دهد. در مرحله بعد نام برند خود را با یک شعار تکمیل کنید که باعث ایجاد هیجان و توجه شود.

برندهای تجاری راحت تر به فروش می‌رسند. اکثر کسب و کارها یک چرخه عمر دارند. وقتی برای فروش کسب و کار خود آماده هستید( به دلایل مختلف: علایق شما تغییر کرده است، می‌خواهید نقل مکان کنید، شما آماده بازنشستگی هستید) اگر چیزی ساخته اید که با نام شخصی مرتبط نیست، فروش آن به شخص دیگری آسان‌تر خواهد بود. بیایید با یک واقعیت روبرو شویم: اگر نام تجاری به نام شخصی باشد و آن شخص دیگر آنجا نباشد، ارزش چندانی ندارد، پس چرا باید کسب و کار شما را بخرند؟! اما اگر یک برند قابل تشخیص و مستقل ایجاد کرده‌اید، مردم برای خرید آن هزینه خواهند کرد.

معایب برند تجاری

بیزینس برندینگ کار سختی است. شما باید در زمانی که هنوز در تلاش هستید تا مشخص کنید که کسب و کار شما چه چیزی ارائه می‌دهد و مشتری ایده آل شما چه کسی خواهد بود، باید نام تجاری ایجاد کنید.اگر علایق شما تغییر کند، برندهای تجاری چندان انعطاف پذیر نیستند. اگر تصمیم دارید مسیر خود را تغییر دهید و چیزی کاملاً متفاوت ارائه دهید، ممکن است لازم باشد کسب و کار دومی را راه اندازی کنید، اگر به نام کسب و کار شما مربوط نباشد. معمولاً می‌توانید نامی بیاورید که حوزه کلی محصولات و خدمات شما را توصیف کند، و سپس می‌توانید با ایجاد یک زیر برند، دقیق‌تر شوید. اما اگر رشته مورد علاقه خود را به طور کامل تغییر دهید، ممکن است برند شما دیگر برای مخاطبانتان قابل تشخیص نباشد.

آیا می‌توان یک مدیوم بین برند شخصی و برند تجاری داشت؟

می‌توان گفت جواب این سوال مثبت است و اکنون راحت‌تر از هر زمان دیگری می‌توان از آن استفاده کرد. ما می‌توانیم نام تجاری تجاری خود را بسازیم و به طور همزمان، برای ایجاد قدرت شخصی خود در مورد یک موضوع تلاش کنیم.

چگونه؟ شما یک بیزینس برندینگ ایجاد می‌کنید و سپس با صاحبان کسب‌وکار دیگر تماس می‌گیرید تا به شما کمک کنند آن چیزی را که به شخصه اراده می‌دهید را به دیگران معرفی نمایید. شما پست‌های مهمان می‌نویسید، در مصاحبه‌ها ظاهر می‌شوید، صحبت می‌کنید و شخصاً در مورد برند تجاری خود صحبت می‌کنید.

همانطور که به سوالات پاسخ می‌دهید و اطلاعات را منتقل می‌کنید، قدرت شخصی شما همراه با آگاهی از برند تجاری شما افزایش می یابد. اگر نمی‌توانید بین برند شخصی یا تجاری تصمیم بگیرید، این رویکرد ممکن است از همه انعطاف‌پذیرتر باشد و می‌تواند به موفقیت کسب و کار شما در فضای آنلاین کمک کند زیرا ترکیبی عالی از اقتدار، شخصیت و تعامل است.

منبع: medium.com