جای تعجب نیست که هوش مصنوعی تقریباً در هر صنعتی که به کار گرفته شود، پیشرو است. آخرین آمار نشان می‌دهد که فناوری هوش مصنوعی می‌تواند بهره‌وری کسب‌و‌کارها  را تا 40 درصد افزایش دهد. همچنین یک تحقیق گسترده، 84 درصد از بازاریابان اذعان داشته‌اند که از بازاریابی هوش مصنوعی استفاده می‌کنند. بسیاری از شرکت‌ها در استفاده از هوش مصنوعی در بازاریابی تردید دارند زیرا می‌ترسند که این فناوری جایگزین مشاغل انسانی شود یا به مانعی برای برقراری ارتباط شخصی با مشتریانشان تبدیل شود. اما برای پاسخ به همه این ابهامات باید کمی عمیق‌تر به تاثیر هوش مصنوعی در بازاریابی نگاه کنیم، با ما در آژانس دیجیتال مارکتینگ طرهلو همراه باشید.

بازاریابی هوش مصنوعی (AI) چیست؟

به زبان ساده، بازاریابی هوش مصنوعی روشی برای استفاده از فناوری‌های هوشمند برای جمع‌آوری داده‌ها، بینش مشتری، پیش‌بینی حرکت‌های بعدی مشتریان و تصمیم‌گیری خودکار است که بر تلاش‌های بازاریابی تأثیر می‌گذارد. بازاریابان معمولاً از هوش مصنوعی در کمپین‌هایی که سرعت مهم است از آن استفاده می‌کنند، زیرا این فناوری در واقع می‌تواند بازگشت سرمایه (ROI) بازاریابی را افزایش دهد. ابزارهای هوش مصنوعی از داده‌ها و پروفایل مشتری استفاده می‌کنند تا نحوه برقراری ارتباط مطلوب با مشتریان را بیاموزند، سپس پیام‌های سفارشی را در زمان مناسب و بدون دخالت اعضای تیم بازاریابی به آن‌ها ارائه ‌دهد تا به این ترتیب کسب حداکثر کارایی را تضمین کنند.

به لطف هوش مصنوعی، بازاریابان می‌توانند رفتارهای مشتریان خود را عمیقاً درک کرده و نحوه انتخاب و نیازهای آن‌ها را آنالیز کنند. همه این‌ها به بازاریابان کمک می‌کند تا استراتژی مناسب را به روشی موثر و صرفه جویی در زمان برای فرد مناسب هدف قرار دهند. یک مثال ساده استفاده از هوش مصنوعی در بازاریابی Gmail و Google Docs هستند که از هوش مصنوعی در Smart Compose برای خواندن آنچه تایپ می‌کنید استفاده می‌کنند، سپس آن را درک می‌کنند و پیشنهاد می‌کنند چه چیزی را بعدا تایپ کنید. در ادامه بیشتر به نحوه استفاده از هوش مصنوعی در بازاریابی خواهیم پرداخت، اما به طور کلی موارد استفاده از بازاریابی هوش مصنوعی عبارتند از:

  • تحلیل داده‌ها
  • پردازش زبان طبیعی
  • خرید رسانه‌ای
  • تصمیم گیری خودکار
  • تولید محتوا
  • شخصی سازی بلادرنگ

چرا بازاریابی هوش مصنوعی مهم است؟

ابزارهای بازاریابی هوش مصنوعی

دانستن این موضوع که 76 درصد از مشتریان انتظار دارند که شرکت‌ها نیازها و انتظارات آن‌ها را درک کنند کافی خواهد بود تا اهمیت هوش مصنوعی در مارکتینگ را درک کنید.  بازاریابی هوش مصنوعی به بازاریابان این امکان را می‌دهد که حجم عظیمی از تجزیه و تحلیل داده‌های بازاریابی را از رسانه‌های اجتماعی، ایمیل‌ها و وب در زمان نسبتاً سریع‌تری جمع آوری کنند. بیایید جزئیات بیشتری را در مورد مزایای بازاریابی هوش مصنوعی بررسی کنیم:

به حداقل رساندن خطاها

انسان‌ها به طور طبیعی مستعد اشتباه هستند و بدون شک، هوش مصنوعی می‌تواند در جلوگیری از بروز خطاهای انسانی کمک کند، به ویژه در مهم‌ترین جنبه آن یعنی  امنیت داده‌ها، که بسیاری از کسب‌وکارها را در مورد عدم توانایی کارمندان خود برای حفاظت از داده‌های مشتری و سایر داده‌های حیاتی کسب‌وکار نگران می‌کند. افزایش حملات سایبری خطری است که همه بیزینس‌های آنلاین باید به آن توجه کند. خوشبختانه، هوش مصنوعی می‌تواند با یادگیری، تطبیق و واکنش به امنیت سایبری مورد نیاز یک کسب‌وکار، به رفع این مشکلات کمک کند.

صرفه جویی در هزینه

هوش مصنوعی می تواند به شما در به حداقل رساندن منابع مورد نیاز استراتژی‌های بازاریابی کمک کند. با هوش مصنوعی، می‌توانید با کار سریع‌تر و کارآمدتر، به کاهش قابل توجهی در هزینه دست پیدا کنید و حاشیه سود را افزایش دهید. همچنین این فناوری می‌تواند کارهای تکراری را در سریع‌ترین زمان انجام دهد و با کوتاه کردن زمان انجام وظایف و کاهش خطاها، درآمد برند را افزایش دهد. با هوش مصنوعی، هزینه های استخدام کارمندان می‌تواند به طور قابل توجهی کاهش یابد و در عین حال از استعدادهای موجود برای انجام وظایف مهم‌تر استفاده شود، به عنوان مثال یک مدیر محتوا می‌تواند از هوش مصنوعی برای در زمانی کوتاه هزاران تست a/b را پایه‌ریزی کند تا تاثیر محتوا را به حداکثر برساند.

افزایش نرخ بازگشت سرمایه

هوش مصنوعی به بازاریابان کمک می‌کند تا با درک مشتریان، تجربیات آن‌ها از برند را بهبود بخشند. بازاریابی مبتنی بر هوش مصنوعی بازاریابان را قادر می‌سازد تا با تحلیل رفتار مشتری و پیش‌بینی نیازها و انتخاب‌های بعدی او، کمپین‌ها و استراتژی‌هایی کارآمدتر ایجاد کنند که سبب خواهد شد نرخ بازگشت سرمایه به شکل محسوسی افزایش یابد. از طریق هوش مصنوعی، بازاریابان می‌توانند بینش بیشتری از مشتری به دست آورند و بهتر بدانند چگونه آنها را گروه بندی کنند و آن‌ها را به مرحله بعدی هدایت کنند تا بهترین تجربه را در سفر خود به ارمغان آورند.

افزایش شخصی‌سازی

شخصی‌سازی می‌تواند یک برنگ برنده برای هر کسب‌وکاری باشد و بازاریابان حرفه‌ای به خوبی با اهمیت شخصی‌سازی در بازاریابی آشنا هستند. این همان چیزی است که مشتریان هنگام خرید آنلاین به طور فزاینده‌ای به آن توجه می‌کنند. هوش مصنوعی یک راهکار عالی برای مشاغلی است که می‌خواهند با شخصی‌سازی خدمات و محوصلات، قلب مشتری را به دست بیاورند. بسیاری از شرکت‌ها در حال حاضر از هوش مصنوعی برای شخصی‌سازی وب‌سایت‌ها، ایمیل‌ها، پست‌های رسانه‌های اجتماعی، ویدیوها و سایر محتوای خود استفاده می‌کنند تا به خواسته‌های مشتریان بهتر رسیدگی کنند. توصیه‌های محصول همچنین یک روش بازاریابی هوش مصنوعی باورنکردنی است که تجربه مشتری را شخصی‌تر از آنچه بسیاری از بازاریابان تصور می‌کردند، می‌سازد.

چگونه از هوش مصنوعی در بازاریابی استفاده کنیم؟

هوش مصنوعی در بازاریابی

پیش بینی فروش با بازاریابی هوش مصنوعی

با استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی می‌توانید پیش بینی کنید که مشتریان در مرحله بعدی چه چیزی را خریداری می‌کنند و میزان فروش به چه صورت خواهد بود. این به شما کمک می‌کند تا مشخص کنید که چه محصولی را تبلیغ کنید و به چه کسی تبلیغ کنید تا فروش بالاتری داشته باشید. این روش ایجاد هوش تجاری شما را قادر می سازد تا با متعادل کردن موجودی خود، از تولید محصولاتی که متقاضی نخواهند داشت جلوگیری کنید. نمونه‌ای از نرم افزارهایی که از هوش مصنوعی برای کمک به متخصصین بازاریابی مورد استفاده قرار می‌گیرد، Qurious است. این نرم افزار به بازاریابان کمک می‌کند تا یدون صرف هزینه‌های زیاد، مکالمه مشتریان بالقوه را به متن تبدیل کرده و آن را تجزیه‌وتحلیل نمایند.

قیمت‌گذاری پویا

یکی از قابلیت‌های جالب توجه هوش مصنوعی، تعیین قیمت محصول به صورت پویا است. این یک استراتژی قیمت‌گذاری است که در آن قیمت محصول بر اساس عرضه و تقاضا تعیین می‌شود. احتمالا این مورد را در فروشگاه‌های آنلاین بزرگ مثل دیجی‌کالا را دیده‌اید که قیمت یک محصول فارغ از نوسانات بازار تغییر می‌کند، این همان قابلیت قیمت‌گذاری به صورت پویا است. ربات یک برنامه یا وب‌سایت می‌تواند با استفاده از کوکی ها، تاریخچه، جستجوها و سایر فعالیت‌های شما، قیمت‌گذاری را انجام دهد.در حالی که این موضوع ممکن است برای مشتری غیرمنصفانه به نظر برسد اما هنگامی که تقاضا برای یک محصول کاهش می‌یابد، مشتری می‌تواند از قیمت‌گذاری پویا بهره‌مند شود.

تولید محتوا با بازاریابی هوش مصنوعی

ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی می‌توانند به شما در تولید محتوایی کارآمد، بهینه و جذاب کمک کنند. درست است که هسته محتوا از خلاقیت انسان نشأت می‌گیرد، اما می‌توانید از ابزارهای هوش مصنوعی برای به حداکثر رساندن کارایی تیم محتوای خود با خودکار کردن وظایف خاص مانند آنالیز سئو محتوا یا مدیریت محتوای رسانه‌های اجتماعی استفاده کنید، به عنوان مثال افزونه یوست را در نظر بگیرید، این افزونه با بررسی محتوا می‌تواند به شما در بهنیه‌سازی محتوا برای سئو، افزایش خوانایی متن، تحقیق کلمات کلیدی و لینک‌سازی داخلی کمک کند.

استفاده از هوش مصنوعی در تبلیغات ppc

هوش مصنوعی همچنین به طور گسترده در تبلیغات PPC استفاده می‌شود. به طور خاص، برخی از برنامه های کاربردی برتر هوش مصنوعی در PPC عبارتند از:

  • سرمایه‌گذاری هوشمند
  • هدف‌گذاری لحظه ای
  • تبلیغات ریسپانسیو
  • تجزیه و تحلیل عملکرد
  • تبلیغات پویا
  • بهینه‌سازی هزینه
  • مدیریت حساب

با استفاده از هوش مصنوعی، می‌توانید به صورت عمیق‌تری روی پلتفرم‌های تبلیغاتی نظارت کنید که احتمالا توسط اعضای تیم و شاید رقبای شما قابل دستیابی نیستند.

تشخیص گفتار

سیری، دستیار گوگل یا الکسا تنها برخی از محبوب‌ترین ربات‌های گفتگو هستند که از تشخیص گفتار استفاده می‌کنند. این ابزارهای‌ هوش مصنوعی می‌توانند گفتار شما را درک کنند و یا آن‌ها را به متن تبدیل کنند تا دستوری را اجرا کنند. تشخیص گفتار حتی در برنامه‌هایی مانند Google Maps، Shazam و بسیاری دیگر از سیستم‌های هوشمند استفاده می‌شود. اما چرا  بازاریابان باید از تشخیص گفتار برای کمپین های خود استفاده کنند؟ طبق تحقیقات، تا پایان سال 2022 اسپیکرهای هوشمند در بیش از 55 درصد خانه‌ها وجود خواهند داشت. علاوه بر این، انتظار می‌رود ارائه محصول و خدمات از طریق جست‌وجو و فرمان‌های صوتی به 40 میلیارد دلار در سال 2022 افزایش یابد، بنابراین به عنوان یک متخصص بازاریابی باید همین حالا دست‌به‌کار شوید، همچنین می‌توانید از api‌های موجود استفاده کنید.

تشخیص خودکار تصویر

برندهای بزرگی مانند گوگل، فیسبوک، پینترست و آمازون از هوش مصنوعی برای شناسایی افراد و اشیاء در تصاویر و ویدیوها با درصد دقت 99.75 درصد استفاده می‌کنند. از دیدگاه بازاریابی، تشخیص تصویر می‌تواند محتوای آنلاین و بازدید از فروشگاه را بهبود بخشد. بسیاری از فروشگاه‌ها پروفایل مشتریان را آنالیز می‌کنند تا تجربه خرید آنلاین بهتری را به آنها ارائه دهند، به عنوان مثال یک وب‌سایت لوازم آرایشی می‌تواند با آنالیز تناژ پووست مشتریان و ارائه پشنهادات مناسب، تجربه مشتری را بهبود بخشد. برخی دیگر این فناوری را با اعلان‌های مدیریت‌شده ترکیب می‌کنند تا پیشنهادات، تخفیف‌ها و پیام‌های شخصی‌سازی‌شده را به‌صورت جداگانه برای مشتریان ارسال کنند. این باعث افزایش تعامل بین فروشگاه‌ها و مشتریان می شود و همچنین هیجان آن‌ها را برای مدت طولانی‌تری حفظ می‌کند.

منبع : marketingevolution