اگر بگوییم در عصر دیجیتال امروز، بازاریابی محتوا در صدر مهم ‌ترین استراتژی های بازاریابی دیجیتال قرار می‌گیرد بیراه نگفته‌ایم. تقریبا تمامی تلاش‌های بازاریابی دیجیتال از سئو گرفته تا سوشال مدیا، برای این است که محتوای شما دیده شود، و زمانی که این اتفاق رقم بخورد به راحتی می‌توانید مخاطبان جدیدی جذب کنید، اعتماد آن‌ها را به دست آورید و در نهایت کسب‌وکار خود را توسعه دهید. حالا که با اهمیت بازاریابی محتوا (Content Marketing) آشنا شدید با ما در آژانس دیجیتال مارکتینگ طرهلو همراه باشید تا هر آنچه که نیاز است در مورد بازاریابی محتوا به شما بگوییم.

بازاریابی محتوا چیست؟

اگر بخواهیم در یک جلمه content marketing را برای شما تعریف کنیم، می‌توان گفت بازاریابی محتوا به معنی تولید محتوای مفید و مرتبط برای مخاطبان هدف و منتشر کردن آن در رسانه‌های مختلف است. استفاده مداوم از بازاریابی محتوا باعث ایجاد و تقویت روابط با مشتریان احتمالی و فعلی شما می‌شود. زمانی که به درستی از این استراتژی استفاده کنید، مشتریان به شما اعتماد خواهند کرد چرا که شما با تولید محتوای خوب به مخاطبانتان نشان می‌دهید که برای آن‌ها ارزش قائل هستید. همه این‌ها دست به دست هم می‌دهند تا آگاهی از برند، تعامل با مخاطب، وفاداری مشتری و فروش را افزایش دهند.

چرا بازاریابی محتوا مهم است؟

اهمیت بازاریابی محتوا

تاثیر این ابزار بازاریابی به همه ثابت شده است و امروزه همه متخصصی سئو از تولید محتوا برای دیده شدن برند استفاده می‌کنند. همچنین ارائه محتوای مناسب تاثیر زیادی در بدست آوردن لید (Lead) خواهد داشت در ادامه می‌توانید اهمیت این ابزار مارکتینگ را به صورت محصوص‌تری درک کنید:

  • کسب و کارهایی که دارای وبسایت هستند حدود 67 درصد بیشتر از رقبای بدون وبسایت خود لید بدست می‌آورند.
  • ·       47 درصد از خریداران قبل از خریداری یک محصول، 3 تا 5 محتوا در مورد محصول را بررسی می‌کنند.
  • شرکت‌هایی که از بازاریابی محتوا استفاده می‌کنند، تقریباً 30 درصد نرخ رشد بالاتری نسبت به کسب‌وکارهایی دارند که از آن استفاده نمی‌کنند.
  • ·       72 درصد از بازاریابان B2B می‌گویند بازاریابی محتوا باعث افزایش تعامل و تعداد لیدها خواهند شد.
  • تثبیت روابط بین برند و مشتریان و افزایش وفاداری مشتری به برند
  • تثبیت هویت برند و ایجاد آگاهی از برند

حال بیایید انواع مختلف بازاریابی محتوا را بررسی کنیم.

انواع بازاریابی محتوا

انواع مختلفی از بازاریابی محتوا وجود دارد که می‌توانید آن‎ها را در استراتژی خود بگنجانید، در اینجا برخی از رایج‌ترین آن‌ها را برای شما شرح می‌دهیم:

1.  بازاریابی رسانه های اجتماعی

با بیش از 3.6 میلیارد کاربر فعال رسانه‌های اجتماعی، به راحتی می‌توان درک کرد که چرا بسیاری از مشاغل در بازاریابی رسانه‌های اجتماعی سرمایه‌گذاری می‌کنند. تعداد زیادی پلتفرم (مانند فیس بوک، اینستاگرام، پینترست، لینکدین) برای فعالیت و معرفی برند شما  و چندین روش برای تولید و اشتراک‌گذاری محتوا در هر یک از آن‌ها وجود دارد (مانند عکس‌ها، ویدیوهای زنده، ویدیوهای از پیش ضبط شده، استورها و…). اگر روی بازاریابی رسانه‌های اجتماعی تمرکز نکنید تقریبا شانس موفقیت در بازار رقابت را از دست خواهید داد، اگر هنوز اطلاعات کافی در مورد این نوع بازاریابی ندارید پیشنهاد می‌کنیم حتما مقاله ما در مورد بازاریابی رسانه های اجتماعی را مطالعه کنید.

2. بازاریابی محتوای وبلاگ و سایت

رایج ترین نوع بازاریابی محتوا، تولید محتوای سایت است،  وبلاگ‌ها می‌توانند به تنهایی حاوی طیف گسترده ای از محتوا باشند و به شکل‌های زیادی ترافیک وبسایت شما را افزایش دهند. شما فقط باید مطمئن شوید که وبلاگ شما از نظر برنامه بارگذاری و کیفیت محتوا در سطح مناسبی قرار دارد. به شکل کلی، وبلاگ‌ها نوع قدرتمندی از محتوای ورودی هستند و از نظر هدف و موضوع، امکان خلاقیت زیادی را دارند. با یک وبلاگ، می‌توانید کارهایی مانند تبلیغ سایر محتواهای داخلی و خارجی و مقالات وبلاگ از طریق پیوندها، اضافه کردن دکمه‌های اشتراک گذاری اجتماعی و ترکیب اطلاعات محصول انجام دهید.

3. بازاریابی اینفوگرافیک

بازاریابی محتوا در نهایت به معنای انتقال اطلاعات مفید به مخاطبان برای کمک به ایجاد اعتماد به برند شما است. یک پست وبلاگ 1000 کلمه‌ای می‌تواند این کار را به خوبی انجام دهد، اما اینفوگرافیک‎ها می‌توانند در سریع‌ترین زمان حجم زیادی از اطلاعات و داده‌ها را در قالب گرافیکی و قابل درک نمایش ‌دهند. اینفوگرافیک‌ها با ترکیبی از جمله‌بندی ساده، عبارات کوتاه و تصاویر واضح راهی عالی برای برقراری ارتباط موثر با محتوای شما هستند. اگر می‌خواهید یک موضوع آموزشی و یا پیچیده را تفکیک کنید تا همه مخاطبان بتوانند آن را درک کنند، اینفوگرافیک‌ها همان چیزی هستند که باید روی آن تمرکز کنید.

4. بازاریابی محتوای پادکست

یک نظرسنجی در سال 2020 نشان داد که 49٪ از افراد 12 تا 32 ساله در ایالات متحده در ماه گذشته به یک پادکست گوش داده اند که میانگین آن 6 ساعت در هفته است. به همین دلیل، بسیاری از مشاغل و رسانه ها شروع به ایجاد و اشتراک گذاری پادکست های خود کرده اند.

پادکست ها خلاقیت زیادی را امکان پذیر می کنند زیرا می توانند در مورد هر موضوعی که انتخاب می کنید باشد. علاوه بر این، شما عوامل دیگری را که مربوط به پادکست هستند، تعیین می‌کنید، مانند آهنگ پس زمینه، چه کسی در پادکست است، کجا پادکست را تبلیغ می‌کنید و طول قسمت‌ها چقدر است.

5. بازاریابی محتوای ویدیویی

ویدئو یکی از بهترین تاکتیک‌های Content Marketing برای افزایش ترافیک و تعامل کاربران با وبسایت است. به عنوان مثال 85 درصد از کاربران در کشور آمریکا اذعان داشته‌اند که به محتواهای ویدیویی علاقه‌مند هستند. این امر ویدیو را به ابزاری قدرتمند برای توسعه برندتان تبدیل می‌کند. همچنین جالب است که بدانید بر اساس تحقیقات انجام شده، 69٪ از مصرف کنندگان می‌گویند که ترجیح می‌دهند در مورد محصول یا خدمات یک برند از طریق ویدیو یاد بگیرند. پلتفرم‌های زیادی مثل اینستاگرام، آپارات و یوتیوب وجود دارند که می‌توانید محتوای ویدیویی خود را به اشتراک بگذارید.

استراتژی بازاریابی محتوا

استراتژی محتوا

همانند تمام استراتژی‌های دیگر، یک کمپین بازاریابی محتوا نیز باید قابل مدیریت و بررسی باشد. زمانی که این استراتژی را به صورت اصولی شروع کنید به راحتی می‌توانید آن را توسعه دهید و میزان دستیابی به اهداف مورد نظر را بررسی کنید در غیر این صورت احتمالا آن را نصفه و نمیه رها خواهید کرد، در ادامه مراحل بازاریابی محتوا را به شما نشان می‌دهیم.

1. اهداف خود را تعیین کنید

اولین مرحله از استراتژی بازاریابی محتوا، تعیین اهداف به صورت صریح و واقع بینانه است. این اهداف مختص برند شما بوده و احتمالاً مکمل اهداف بازاریابی و کسب‌وکار شما هستند. اهداف هر شرکت ممکن است با شرکت دیگر متفاوت باشد اما در زیر می‌توانید اصلی‌ترین اهداف از یک کمپین محتوایی را ببینید:

  • آگاهی از برند را بهبود بخشید
  • افزایش درآمد
  • افزایش نرخ تبدیل
  • بهبود وفاداری به برند
  • افزایش تعامل مخاطب با برند
  • ایجاد ارتباط و اعتماد بین مخاطبان و مشتریان
  • جذب شرکای استراتژیک

2. KPI های خود را تعیین کنید

برای این که ببینید چقدر در دستیابی به اهداف مرحله قبل موفق بوده اید باید شاخص‌های کلیدی عملکرد (kpi) را تعیین کنید. شاخص های عملکرد می توانند با توجه به اهداف شما تعیین می‌شوند، در زیر می‌توانید kpi های مورد استفاده برای اهداف مرحله قبل را ببینید:

اهداف شاخص کلیدی عملکرد
آگاهی از برند میزان ترافیک وبسایت، تعداد فالورها در رسانه های اجتماعی، تعداد اشتراک، میزان معرفی شدن توسط  مشتریان و همکاران
درآمد میزان فروش روزانه، ترافیک وبسایت
نرخ تبدیل میزان نرخ تبدیل، میزان رها شدن سبدهای خرید، روند قیمت‌گذاری رقابتی
وفاداری به برند میزان خرید مجدد مشتریان، مروجین  برند، بررسی محصول، ارجاعات
تعامل مشتریان با برند لایک، به اشتراک‌گذاری، فالور، نظرات، بک لینک‌ها
ارتباط و اعتماد میزان مشتریان جدید، میزان خرید مجدد مشتریان، مروجین برند، فالور، نظرات
شرکای استراتژیک مشارکت‌های جدید، منشن‌ها، بک لینک‌ها

3.نوع محتوا را مشخص کنید

در این مرحله باید با توجه مخاطبان هدف، مشتریان فعلی و اهداف خود از ایجاد کمپین نوع محتوای خود را مشخص کنید. برای تعیین نوع محتوا می‌توانید  به سوالات زیر در مورد مخاطبان هدف خود پاسخ دهید تا به شما کمک کند، اگر وبسایت دارید باید حتما تولید محتوای سئو وبسایت را در قسمت‌های ابتدایی لیست قرار دهید.

  • به چه چیزی نیاز دارند؟
  • چه چالش‌هایی دارند؟
  • چرا به محصول یا خدمات شما نیاز دارند؟
  • چگونه می‌توانید به موفقیت آن‌ها کمک کنید؟
  • وقت خود را کجا می‌گذرانند؟

زمانی که پساخ این سوالات را پیدا کردید، دوباره به بخش انواع بازاریابی محتوا برگردید تا در مورد نوع محتوا تصمیم‌گیری کنید.

4. کانال‌های اشتراک‌گذاری را انتخاب کنید.

در این مرحله باید که کانال‌های به اشتراک‌گذاری محتوا را انتخاب کنید. به یاد داشته باشید که محتوای شما باید با نوع کانال اشتراک‌گذاری مورد نظر سازگار باشد. به عنوان مثال طول و لحن محتوا در ایسنتاگرام با وبلاگ متفاوت خواهد بود. این موضوع برای لینکداین هم صادق است، معمولا لحن محتوا در لینکداین رسمی و حرفه‌ای است در صورتی که اینستاگرام پلتفرمی برای به اشتراک‌گذاری پست‌های سرگرم‌کننده می‌باشد.

منبع: hubspot