زمانی که بحث افزایش بازدید وبسایت به میان می‌آید استفاده از اصول سئو تکنیکال اهمیت زیادی پیدا می‌کند، در بین این اصول، ایجاد نقشه سایت یا سایت مپ یکی از تکنیک‌هایی است که قطعا به بهبود استراتژی سئوی شما کمک خواهد کرد، اما سایت مپ چیست و چگونه می‌توانیم یک نقشه سایت اصولی بسازیم؟ با ما در آژانس دیجیتال مارکتینگ طرهلو همراه باشید تا در انتها بتوانید به تنهایی یک نقشه سایت عالی برای بهبود سئو وبسایتتان داشته باشید.

نقشه سایت یا سایت مپ چیست؟

نقشه سایت

نقشه سایت فایلی است که در آن شما اطلاعاتی در مورد صفحات، فیلم‌ها، و فایل‌های دیگر سایت خود و روابط بین آن‌ها ارائه می‌دهید. موتورهای جستجو مانند موتورهای جست‌وجو مثل گوگل از این فایل برای ایندکس سریع‌تر سایت استفاده می‌کنند، نقشه سایت به گوگل می‌گوید که کدام صفحات و فایل‌ها به نظر شما در سایت شما مهم هستند. یک نقشه سایت خوب، همچنین اطلاعات ارزشمندی در مورد فایل‌های موجود در سایت شما ارائه می‌دهد. نقشه‌های سایت می‌توانند به گوگل کمک کنند تا فایل‌های ویدیویی و تصویری یا مقاله‌های خبری را در سایت شما پیدا و درک کند.

شما می‌توانید از نقشه سایت برای ارائه اطلاعات در مورد انواع خاصی از محتوا در صفحات خود، از جمله ویدیو، تصویر، و محتوای خبری استفاده کنید. به عنوان مثال:

  • اطلاعات یک ویدیو در نقشه سایت می‌تواند زمان ویدئو، دسته‌بندی، و رتبه مناسب بودن سن را مشخص کند.
  • مشخصات تصویر در نقشه سایت می‌تواند شامل موضوع تصویر، نوع، و مجوز باشد.
  • اطلاعات یک پست خبری در نقشه سایت می تواند شامل عنوان مقاله و تاریخ انتشار باشد.

سایت مپ XML چیست؟

XML یا زبان نشانه‌گذاری توسعه‌پذیر، فایلی است که اطلاعات صفحات شما را به صورتی قابل فهم برای گوگل ارائه می‌کند. یک نقشه سایت XML شبیه به یک لیست ساده از URL ها است ک برخی از اطلاعات اضافی را ارائه می‌دهد. این‌ اطلاعات می‌توانند برچسب های <changefreq> (نشان دهنده تعداد دفعات به روز رسانی محتوای یک صفحه) و <priority> ( سطح اهمیت یک URL است که هرچه به 1 نزدیک تر باشد، سطح اولویت برای یک صفحه بالاتر است) و سایر اطلاعاتی که در ابتدا به آن اشاره کردیم را شامل شوند.

هنگامی که یک وب سایت دارای هزاران صفحه است، مهم است که گوگل ابتدا کدام صفحات را بررسی کند، چرا که گوگل در هر بار بازدید خود از یک وبسایت، تعداد مشخصی از صفحات را بررسی می‌کنند. اگر یک صفحه مهم، مانند یک صفحه خدمات با ارزش بالا، دارای سطح اولویت پایین باشد، ممکن است گوگل از آن صفحه بازدید نکند و هیچ گونه پیشرفتی را که یک صفحه برای ساعت ها، روزها یا گاهی اوقات چندین هفته داشته است تشخیص ندهد. به طور کلی هر چه فرکانس تغییر و سطح اولویت یک صفحه بالاتر باشد، آن صفحه با احتمال بیشتر و سریع‌تر مورد بررسی قرار می‌گیرید.

آیا به نقشه سایت نیاز دارم؟

ساختار نقشه سایت

اگر در کنار یک طراحی سایت خوب، لینک‌سازی صفحات شما به صورت اصولی و بهینه انجام شده باشد، ربات‌های گوگل به راحتی اکثر صفحات شما کنند. منظور از اصول لینک‌سازی بهینه این است که کاربر بتواند به راحتی به تمام صفحات موجود در وبسایت شما دسترسی پیدا کند، چه ازطریق دسته‌بندی اصلی وبسایت و از چه طریق فیلتر صحیح مطالب. با این حال، نقشه سایت می‌تواند به گوگل در ایندکس بهتر سایت های بزرگتر و با  فایل‌های تخصصی‌تر کمک کند.

استفاده از نقشه سایت تضمین نمی کند که تمام صفحات و فایل‌های موجود در نقشه سایت، شما شوند، زیرا روش‌های گوگل برای ایندکس صفحات به الگوریتم‌های پیچیده خزش و بودجه خزش و…  متکی است. با این حال ساخت نقشه سایت در بیشتر موارد سبب بهبود سئو و در نتیجه افزایش ترافیک وب سایت شما می‌شود.

به سایت مپ نیاز دارید اگر:

  • سایت شما خیل بزرگ است. در نتیجه ممکن است به دلیل بودجه خزش محدود، برخی از صفحاتی که به تازگی ایجاد یا به روز کرده‌اید نادیده گرفته شوند.
  • از لینک‌سازی اصولی و بهینه استفاده نکرده‌اید. اگر صفحات وبسایت شما به شکلی درست به یکدیگر لینک نشده باشند، ممکن است شانس بررسی را از دست بدهند. برای اطمینان از ایندکس شدن این صفحات از نقشه سایت استفاده کنید تا توسط ربات‌های خزش ایندکس و بررسی شوند.
  • سایت شما جدید است و بک لینک‌های کمی از وبسایت‌های دیگر دارید. ربات‌های گوگل با استفاده از لینک‌های بین‌سایتی از یک سایت به سایت دیگر می‌روند. بنابراین اگر از هیچ سایت دیگری به وبسایت شما لینک داده نشودممکن است روند بررسی وبسایت شما با تاخیر مواجه شود.
  • سایت شما از محتوای رسانه‌ای یونیک و غنی بهره می‌برد. در این صورت محتوای شما پتانسیل زیادی برای نمایش در نتایج اولیه گوگل خواهد داشت و در صورتی که اطلاعات این محتوا در نقشه سایت قرار بگیرد، شانس بررسی و نمایش آن در گوگل به شکل قابل ملاحضه‌ای افزایش پیدا می‌کند.

به سایت مپ نیاز ندارید اگر:

  • سایت شما “کوچک” است و کمتر از 500 صفحه دارد.
  • سایت شما از لینک سازی بی‌نقص بهره‌ می‌برد. این بدان معناست که گوگل می‌تواند تمام صفحات مهم سایت شما را با دنبال کردن لینک‌هایی که از صفحه اصلی شروع می‌شود پیدا کند.
  • شما فایل‌های رسانه‌ای (ویدئو، تصویر) یا صفحات خبری زیادی ندارید که بخواهید در نتایج جستجو نشان داده شوند.

نحوه ایجاد سایت مپ

برخی از وبسایت‌ها از جمله وبسایت‌های وردپرسی، از ویژگی ساخت نقشه سایت به صورت پیش‌فرض و خودکار بهره می‌برند. همچنین برخی از سئوکاران از افزونه یوست سئو برای ساخت و ساده‌سازی سایت مپ استفاده می‌کنند که قابلیت دسته‌بندی صفحات، پست‌ها، تصاویر و ویدیوها و … را ارائه می‌دهد.

در صورتی که هیچ کدام از دو روش گفته شده برای شما قابل استفاده نیست می‌توانید از یک ابزار آنلاین مانند XML-Sitemaps.com استفاده کنید که وب سایت شما را (تا حد 500 URL اول) بررسی می‌کند و در پایان یک نقشه سایت XML را برای دانلود در اختیار شما قرار می دهد. ابزار رایگان دیگری که می‌توانید با استفاده از آن برای ساخت نقشه سایت استفاده کنید، SEO Spider از وبسایت Screaming Frog است که رایگان بوده و با وارد کردن آدرس وبسایت خود می‌توانید یک نقشه سایت با 500 آدرس صفحه داشته باشید.

ساخت سایت مپ رایگان با SEO Spider

برای ایجاد نقشه سایت با استفاده از Screaming Frog از راهنمایی که در ادامه مطلب برای شما آماده کرده‌ایم می‌توانید استفاده کنید.

قدم اول: بررسی وب سایت توسط کراولر SEO Spider

آدرس وبسایت خود را در نوار ابزار وارد کنید و بر روی “شروع” کلیک کنید. در این مرحله صفحات وبسایت شما مورد بررسی قرار می‌گیرند به همین دلیل ممکن است کمی زمان‌بر باشد.

قدم دوم: url های کم اهمیت و ناخواسته را حذف کنید

پس از تمام شدن فرایند خزش، فهرست کامل URL‌ها را بررسی کنید و در صورتی که آدرسی از نظر شما کم‌اهمیت بوده و یا به دلایل دیگر نمی‌خواهید در سایت مپ شما قرار بگیرند، انتخاب کرده و آن را حذف کنید. اگر دکمه Shift یا Ctrl (در ویندوز) را نگه دارید، می‌توانید چندین URL را برای حذف همزمان انتخاب کنید.

قدم سوم:  منوی نقشه سایت را باز کنید

منوی نقشه سایت را در نوار ابزار باز کنید و گزینه “XML Sitemap” را انتخاب کنید، چندین گزینه برای شما به نمایش در می‌آید. گزینه‌های پیش‌فرض تنها آدرس‌هایی را شامل می‌شوند که کد 200 (آدرس‌های عادی)در نقشه سایت خواهد بود، اما می‌توانید صفحاتی با تگ‌های noindex، صفحات صفحه‌بندی شده یا آنهایی که دارای تغییر مسیر 301 هستند را نیز انتخاب کنید.

زیر منوهای دیگر ( Last Modified، Priority، Change Frequency، Images، Hreflang ) به شما این امکان را می‌دهد که تگ‌های <changefreq>، <priority> و <lastmod> را مطابق با نیازهای وب سایت و استراتژی‌های خود ویرایش کنید.

قدم چهارم: سایت مپ را ذخیره کنید

پس از اتمام ویرایش روی گزینه “بعدی” کلیک کنید، در این مرحله فایل نهایی نقشه وبسایت شما در قالب XML ارائه می‌شود، فایل را دانلود کنید

قدم آخر:  نقشه سایت خود را آپلود کنید

حالا فایل نهایی از نقشه سایتتان را در اختیار دارید، باید این فایل را بر روی هاست وب سایت خود آپلود کنید.

نحوه آپلود و استفاده از سایت مپ با توجه به نوع سایت متفاوت خواهد بود، بنابراین اگر دانش کافی برای این کار را ندارید می‌توانید از تیم فنی یا توسعه‌دهنده وبسایت خود بخواهید تا این کار را انجام دهد.

دست به کار شوید!

اگر قصد دارید تا با استفاده از سئو تکنیکال ترافیک وبسایت خود را افزایش دهید، بهتر است دست به کار شوید، ابزارهای رایگان زیادی وجود دارند که به راحتی می‌توانید از آن‌ها برای ساخت نقشه سایت استفاده کنید. همانطور که دیدید ساخت سایت مپ می‌تواند در چند دقیقه انجام شود. استفاده از افزونه یوست هم می‌تواند یک گزینه عالی باشد و تمام کارها را برای شما ساده‌تر خواهد کرد.

منبع: Google search central