اگر کسب‌وکاری را شروع کرده‌اید و می‌خواهید به سرعت از رقبایتان متمایز شوید باید در کنار برندسازی مناسب، روی تگ لاین (شعار برند) و اسلوگان (شعار تبلیغاتی) خود تمرکز کنید، اما مگر این دو یکی نیستند؟ ابدا، بر خلاف باور عموم تفاوت تگ لاین و اسلوگان بسیار بارز‌تر از چیزی است که فکر می‌کنید. برای شناخت این دو مفهوم مهم در برندسازی با ما در آژانس دیجیتال مارکتینگ طرهلو همراه باشید تا تفاوت‌های تگ لاین و اسلوگان را بررسی کنیم.

تفاوت تگ لاین و اسلوگان؛ شعار برند چیست؟

تگ لاین عبارت کوتاهی است که برای بیان ارزش و اهداف یک برند مورد استفاده می‌شود.کسب‌وکارها از تگ لاین ها در استراتژی‌های بازاریابی و برندسازی خود استفاده می‌کنند تا هویت و برند خود را در ذهن مخاطبان حک کنند. شعار برند بدون اشاره به خدمت یا محصول خاصی، سعی می‌کند تا اهداف کلی شرکت را به مخاطب نشان دهد.

شعار یک برند به عنوان قسمتی ثابت از برند طراحی می‌شود که به صورت مکرر در کنار لوگوی برند شما به نمایش گذاشته می‌شود و سعی ‌می‌کند تا در کوتاه‌ترین زمان، هویت کسب‌وکار شما را به مخاطبان نشان دهد. بنابراین مهم است که شعار برند شما در بروشورها، کارت‌های ویزیت، تبلیغات و رسانه‌های مختلف نشان داده شود و به همین دلیل استفاده از یک تگ لاین خوب می تواند به عنوان یک ابزار عالی هک رشد باشد. علاوه بر این توصیه می‌شود تا شعار کسب‌وکار شما به زبان‌های دیگر هم ترجمه شود تا اطمینان حاصل شود که پیام مورد نظر شما منتقل خواهد شد.

انواع شعار برند یا تگ لاین

انواع شعار برند یا اسلوگان
  • شاعرانه: شعارهای شاعرانه می‌توانند آهنگ و قافیه‌های جذابی داشته باشند
  • جملات ساده: این شعارهای ساده به راحتی می‌توانند پیام مورد نظر را منتقل کنند.
  • ضرب المثل: استفاده از ضرب‌المثل‌های قدیمی و شاید کمی شخصی‌سازی خلاقانه آن‌ها می‌تواند عالی باشد.
  • توصیفی: در شعارهای توصیفی، خدمات و محصولاتتان را به شکلی کوتاه و جذاب توصیف خواهید کرد
  • محرک: شعارهای محرک کاربر را ترغیب می‌کنند تا با استفاده از خدمات برند، تحولی شگرف ایجاد کنند.
  • برترین: برندها با استفاده از این نوع شعارها سعی می‌کنند تا خود را به عنوان بهترین برند در حوزه فعالیت خود معرفی کنند.
  • شخصی: این تگ لاین ها سعی می‌کنند تا به خطاب کرددن مشتری به صورت مستقیم توجه‌شان را جلب کنند و اعتمادشان را بدست آورند.

چرا شعارهای برند (تگ لاین‌ها) مهم هستند؟

تگ لاین ها مهم هستند چرا که سبب جلب توجه مخاطبان خواهد شد و وقتی مردم شعار برند شما را می‌شنوند می‌توانند ایده واضحی از محصولات و خدمات شما بدست آورد. شعارهای برند به شکلی خلاقانه برند شما و مزیت استفاده از خدمات شما را معرفی می‌کنند و به این ترتیب نرخ تبدیل شما را افزایش می‌دهند. از طرفی شعار برند جزئی جدا نشدنی و بسیار مهم از یک برندسازی موفق است، آن‌ها همچنین برای تقویت ارزش‌ها و اهداف برند مورد استفاده قرار می‌گیرند و زمانی که در طراحی یک تگ لاین عالی موفق شوید، مخاطبان به شما اعتماد خواهند کرد و تصمیم می‌گیرند که از خدمات و محصولات شما استفاده کنند.

تفاوت تگ لاین و اسلوگان ؛ شعار تبلیغاتی چیست؟

شعار تبلغیاتی یا اسلوگان عبارتی است که برای معرفی و تبلیغ خدمات و محصولات از آن استفاده می‎شود. این عبارات دلیل شرکت برای ماموریت موجود و کلی را برای عموم به اشتراک می گذارد. کسب وکارهای موفق می‌دانند که باید از شعارهای تبلیغاتی به نحوی استفاده کنند که هویت برند را به محصولات و خدمات گره بزنند. یک شعار تبلیغاتی موفق باید در ذهن مشتری جای بگیرد و زمانی که مشتری به محصول یا خدمت مرتبط نیاز داشت، محصولات و برند شما را به یاد بیاورد، همچنین یک اسلوگان باید بتواند مزایای کلیدی خدمات و محصولات شما را برجسته کند و به راحتی توسط مخاطب قابل درک باشد.

انواع شعارهای تبلیغاتی یا اسلوگان

تفاوت تگ لاین و اسلوگان ؛ انواع شعار تبلیغاتی یا اسلوگان
  • ساده: سادگی یک شعار تبلیغاتی باعث می‌شود تا مردم به راحتی آن را بفهمند و با آن ارتباط برقرار کنند.
  • توصیف کننده: اسلوگان‌هایی که توصیف کننده خدمات شما هستند خیلی راحت به خاطر سپرده می‌شوند
  • خلاقانه: شعارهایی که سعی می‌کنند یک مفهوم جدید و به یادماندنی را منتقل کنند به سرعت دیده خواهند شد.
  • متمایز: این شعارهای تبلیغاتی با ایجاد تمایز سعی می‌کنند تا خدمات و محصولات یک کسب‌وکار را برجسته کنند.
  • گیرا : این شعارها سعی می کنند تا از عباراتی استفاده کنند که به راحتی در ذهن مخاطب قرار می‌گیرد.

چرا شعار تبلیغاتی(اسلوگان) مهم است؟

شعارهای تبلیغاتی به راحتی در ذهن می‌مانند و احساسات مثبتی در مورد محصولات و خدمات شما منتقل می‌کنند. همچنین باید بدانید که اسلوگان‌ها بخشی بسیار مهم از استراتژهای بازاریابی و کمپین‌های تبلیغاتی هر شرکتی را تشکیل می‌دهند، چرا که در دنیای سریع امروز وقت زیادی برای جلب توجه مخاطب ندارید و باید بتوانید در یک جمله برند، اهداف و خدماتتان را معرفی کنید، اگر از این زمان کم استفاده نکنید به سادگی شانس تبدیل مخاطب به مشتری را از دست می‌دهید.

تفاوت های تگ لاین و اسلوگان

همانطور که در ابتدای مطلب گفتیم، شعارهای تبلیغاتی و شعارهای برند از مهم‌ترین اصول‌های برندسازی هستند که در راستای معرفی برند و خدمات از آن‌ها استفاده می‌شود اما با وجود اهداف مشترک تفاوت‌های مشخصی باهم دارند که شامل موارد زیر می‌شوند.

تفاوت تگ لاین و اسلوگان در اهداف

اولین تفاوت تگ لاین و اسلوگان این است که یک تگ لاین هویت برند شما را به تصویر می‌کشد در حالی که اسلوگان ماموریت برند شما را توصیف می‌کند از طرفی تگ‌لاین ها بر ایجاد روابط عمومی متمرکز هستند در حالی که اسلوگان‌ها برای اهداف تبلیغاتی استفاده می‌شوند. . یک شعار بیشتر بر تبلیغات متمرکز است و یک شعار بیشتر بر روابط عمومی متمرکز است، به این معنی که از شعارهای تبلیغاتی برای فروش یک کالا استفاده می‌شود و شعارهای برند آگاهی از برند را افزایش می‌دهند.

تفاوت شعار برند و شعار تبلیغاتی در طول عبارت

هر دوی این شعارها باید کوتاه و جذا باشند اما معمولا شعارهای برند کوتاه‌تر هستند. یک تگ لاین معمولا بین 7 تا 9 کلمه است، در حالی که طول یک شعار نه تا ده کلمه خواهد بود. از آنجایی که شعارهای تبلیغاتی کل ماموریت کسب و کار در یک تبلیغات موفق را به عهده دارند، طول بیشتری دارند.

مدت زمان اجرا

اسلوگان ها معمولاً در طول کمپین‌های بازاریابی استفاده می‌شوند و ممکن است با توجه به هر کمپین یا محصول متفاوت باشد اما تگ لاین ها یا شعارهای برند به ندرت (احتمالا هرگز) تغییر می‌کنند چرا که نشان‌دهنده هویت برند هستند زیرا نشان دهنده برند کلی هستند.

تفاوت تگ لاین و اسلوگان در مراحل توسعه

یکی از تفاوت‌های تگ لاین و اسلوگان مراحل توسعه آن‌هاست.در زمان پایه‌ریزی و شروع فعالیت یک کسب و کار طراحی می‎شوند در حالی که شعارهای تبلیغاتی در زمان توسعه استراتژی‌های بازاریابی و کمپین‌های تبلیغاتی ایجاد می‌شوند.

سخن آخر

تلاش‌های بازاریابی شرکت عمدتاً بر جلب توجه مخاطبان متمرکز است و همین موضوع اهمیت استفاده درست از تفاوت تگ لاین و اسلوگان برای جلب توجه مخاطب و افزایش نرخ تبدیل را نشان می‌دهد. همانطور که دیدید با وجود شباهت‌های زیاد، تفاوت تگ لاین و اسلوگان کاملا بارز است. بنابراین سعی کنید با شناخت و استفاده از این دو ابزار فوق‌العاده بازاریابی، کسب‌وکارتان را توسعه دهید، به کمک نیاز دارید؟ ما در آژانس دیجیتال مارکتینگ طرهلو با شما هستیم، برای مشاوره  خدمات برندینگ با ما تماس بگیرید.

منبع: indeed.com