تولید محتوا و بازاریابی محتوا در فضای اینترنت و به خصوص رسانه‌های اجتماعی الزام رقابت در دنیای امروز است اما یک ترفند جادویی وجود دارد که می‌تواند عامل پیروزی شما در این رقابت باشد و آن CTA است. اما call to action یا CTA چیست و چگونه باید از آن استفاده کنید، با ما در آژانس دیجیتال مارکتینگ طرهلو همراه باشید تا ترفندهای شعبده‌بازی در دنیای دیجیتال را ببینید.

CTA چیست؟

دعوت به اقدام و دکمه فراخوان از متدوال‌ترین برگردان‌های فارسی CTA است. call to action یک اصطلاح بازاریابی است که با استفاده از محتوایی مانند تصویر، دکمه یا جمله‌ای جذاب کاربران را به انجام یک عمل خاص ترغیب می‌کند و به همین دلیل شاید مناسب ترین ترجمه فارسی برای آن دعوت به اقدام باشد.

دعوت به اقدام  بیشتر در فروش و بازاریابی برای ایجاد تعامل استفاده می‌شود. به عنوان مثال، یک CTA می‌تواند برای رشد لیست ایمیل شما (“ثبت نام در خبرنامه ما”)، تبلیغ یک پیشنهاد ویژه (“دریافت کد تخفیف”) یا قسمتی ویژه از محتوا (“دانلود کتاب الکترونیکی جدید ما”) استفاده شود. همچنین می‌توانید با ایجاد دکمه‌های فراخوانی مثل “خرید”، “ثبت نام”، “فالو” و … منجر به خرید محصولات و استفاده از خدمات شما شود.

اهمیت CTA چیست؟

تصویر یک CTA

یک کال تو اکشن (CTA) خوب می‌تواند به شما کمک کند تا بازدیدکنندگان خود را در مسیر خرید قرار دهید و مستقیماً نرخ تبدیل کسب و کارتان را بهبود دهید. از طرفی CTA در سئو یک پارامتر مهم بوده و به این وسیله می‌توانید ترافیک و زمان حضور کاربر را افزایش دهید. یک CTA واقعاً مؤثر در جلب توجه بازدیدکنندگان، برانگیختن علاقه آن‌ها و هدایت مناسب آن‌ها در فرآیند ثبت نام و خرید، معجزه می‌کند.

ذهن انسان به قدری به نحوه عملکرد دنیای آنلاین عادت کرده است که انتظار دارد یک کال تو اکشن در یک موقعیت برجسته در سایت شما یا یک صفحه لندینگ ببیند. با این حال، این بدان معنا نیست که آن‌ها تمایل داشته باشند تا از CTA شما استفاده کنند، ساختن CTA های موثر به خودی خود یک هنر است، اما اگر از تکنیک‌های اثبات شده پیروی کنید، می‌توانید بر آن مسلط شوید. در ادامه نکاتی که برای ایجاد یک CTA خوب باید رعایت کنید را شرح خواهیم داد.

سادگی را حفظ کنید

اغلب افراد سعی می‌کنند تا در پیام‌های دعوت به اقدام خود مرموز به نظر برسند و این خوب نیست. اگر پیام مورد نظر واضح نباشد، مخاطبان شما به راحتی می‌توانند پیام را به طور کلی از دست بدهند و این بدان معنی است که آن‌ها به احتمال زیاد از آن پیروی نخواهند کرد. سعی کنید خود را به جای بازدیدکنندگان قرار دهید و از خود بپرسید “آیا این پیام برای کسی که تازه وارد وبسایت یا کانال من شده است، واضح خواهد بود؟”

طراحی حرفه‌ای در CTA چیست ؟

شما واقعا باید به طراحی CTA خود توجه زیادی داشته باشید. برای شروع، CTA شما باید یک طراحی خوب و حرفه‌ای داشته باشد. اگر در طراحی دکمه‌های فراخوان حرفه‌ای نیستید می‌توانید نمونه‌های آماده زیادی را در اینترنت پیدا کنید که به راحتی قابل شخصی‌سازی هستند.

یک دکمه فراخوان زرد

مطمئن شوید که CTA شما به وضوح قابل مشاهده است. رنگ‌ها باید در مقابل بقیه محتوای صفحه متمایز باشند، البته بدون اینکه حواس‌پرتی زیادی ایجاد کنند. رنگ دکمه CTA علاوه بر اینکه به برجسته شدن CTA شما کمک می‌کند، می‌تواند روی احساسات کاربر نیز تاثیرگذار باشد. به عنوان مثال، Acuity Scheduling یک بار رنگ CTA خود را تغییر داد و شاهد افزایش 94 درصدی کلیک‌ها بود.

  • قرمز: دکمه‌های قرمز CTA شاید محبوب‌ترین باشند، عمدتاً به این دلیل که به برجسته شدن دکمه در صفحه کمک می کنند. این رنگ نیز حس فوریت را القا می کند و این یک چیز خوب است زیرا می‌خواهید مردم زودتر روی دکمه کلیک کنند.
  • سبز:سبز رنگی است که نشان می‌دهد همه چیز خوب است، به عنوان مثال، اگر وب سایت شما ماهیت کشاورزی یا زیست محیطی دارد، سبز احتمالاً رنگی است که به خوبی با برند شما مطابقت دارد.
  • نارنجی/زرد: نارنجی و زرد رنگ‌های روشن دیگری هستند که به دکمه CTA کمک می‌کنند تا به راحتی در یک صفحه برجسته شود.

از کدام رنگ ها باید اجتناب کرد؟

سیاه، سفید و قهوه ای رنگ هایی هستند که در بیشتر موارد باید از آن‌ها اجتناب کرد.

نه سیاه و نه سفید در کمک به برجسته شدن یک دکمه خوب نیستند و هیچ کدام در فراخوانی احساسات خوب عمل نمی‌کنند. قهوه‌ای نیز اغلب به عنوان رنگی “خسته کننده” در نظر گرفته می شود.

محل مناسب برای قرار دادن CTA

محل مناسب یک کال تو اکشن به عوامل مختلفی بستگی دارد اما به طور کلی بهترین مکان برای یک CTA جایی از صفحه است که کاربر بدون اسکرول زیاد بتواند آن را ببیند.  همچنین می‌توانید از چندین CTA استفاده کنید، اما در این کار زیاده روی نکنید وگرنه ممکن است صفحه هرزنامه به نظر برسد و این فقط مخاطبان شما را دور می‌کند.

سایدبارها نیز می‌توانند مکان خوبی برای داشتن CTA باشند. این به چیدمان صفحه شما و باز هم به میزان مزاحم بودن آن بستگی دارد. از طرفی برای بسیاری از افراد، بهترین مکان برای CTA در پایین صفحه است چرا که کاربر بعد از مشاهده محتوای اصلی صفحه ممکن است ترغیب شود تا از کال تو اکشن شما استفاده کند.

مطمئن شوید که CTA شما ارزشمند است

کاربران فقط به دلیل زیبا بودن یک CTA روی آن کلیک نخواهند کرد، کاربران در مقابل پیروی از call to action، از شما چیزی می‌خواهند و نکته مهم اینجاست که شما چه چیزی برای ارائه خواهید داشت؟ با در نظر گرفتن این موضوع، شما همچنین باید در نظر داشته باشید که اگر/زمانی که روی دکمه CTA کلیک می کنند، چگونه می خواهید ارزشی را به مخاطبان خود ارائه دهید.

به عنوان مثال، آنها می توانند متنی با این مضمون داشته باشند که “برای اطلاعات بیشتر در مورد معاملات عالی با ما تماس بگیرید” در کنار دکمه ای که می گوید “من اطلاعات بیشتری می خواهم”.

همچنین فراموش نکنید که خود کپی دکمه می تواند به ارزش افزوده کمک کند.

به عنوان مثال: “ثبت نام رایگان”.

چگونه می توانید ارزش بهتری برای چیزی داشته باشید اگر مجبور نباشید یک پنی برای آن بپردازید؟

یا چیزی به آنها بدهید که در واقع یکی از مشکلات آنها را بلافاصله حل کند.

احساس فوریت در CTA چیست؟

 و اما احساس فوریت در CTA چیست و چه اهمیتی دارد؟ افزودن عنصر فوریت یکی از بهترین راه‌ها برای تشویق کاربران برای دنبال کردن کال تو اکشن مورد نظر شماست. آیا این یک پیشنهاد محدود است؟ آیا تبلیغات به زودی منقضی می‌شود؟ فقط چند مورد در انبار باقی مانده است؟ به مشتریان خود اطلاع دهید تا به جای اینکه آن را برای بعداً موکول کنند، همین الان اقدام کنند.

چند نسخه CTA را تست کنید

استفاده درست CTA در استراتژی های بازاریابی یک هنر و تخصص است و یک بازاریاب خوب باید بتواند نسخه‌های مختلف را طراحی و آزمایش کند. با این حال، هیچ فرمول معینی وجود ندارد و برای به دست آوردن بهترین نتایج، همیشه باید نسخه‌های مختلف  CTA ها را با یکدیگر مقایسه و ارزیابی کنید. بهترین روش برای مقایسه استفاده از تست a/b خواهد بود، اگر در مورد تست a/b اطلاعات کافی ندارید پیشنهاد می‌کنیم مقاله ما در مورد تست a/b را مطالعه کنید، این نکته حائز اهمیت است که تست a/b نه تنها برای CTA بلکه برای آزمایش‌های دیگری هم کاربردی خواهد بود.

با نرم تست A/B، می توانید تغییراتی در CTA های وب سایت خود ایجاد کنید و ببینید کدام یک بیشترین کلیک را دارند. افراد مختلفی که از سایت شما بازدید می کنند CTA متفاوتی را مشاهده می‌کنند و این به شما کمک می‌کند تا اطلاعات بسیار ارزشمندی در مورد نحوه عملکرد هر یک به دست آورید.

مثال‌هایی از CTA های متداول

یک CTA بسته به حوزه کسب‌وکار و محتوای شما، می‌تواند اشکال مختلفی داشته باشد. یک دکمه فراخوان می‌تواند به صورت یک بیانیه پایانی در یک پست وبلاگ، یک خط در یک ایمیل یا یک دکمه CTA در یک وب سایت و یا حتی جمله‌ای در محتوای ویدیوئی شما باشد. توجه داشته باشید CTA ها به وفور در اینستاگرام استفاده می‌شوند و تاثیر به‌سزایی در سئو اینستاگرام دارند، پیشنهاد می‌کنیم مقاله ما در مورد نحوه استفاده از CTA ها در اینستاگرام و سئو اینستاگرام را مطالعه کنید.

در اینجا چند نمونه دعوت به اقدام  وجود دارد که معمولاً ممکن است در یک وبلاگ مشاهده کنید:

  • بیشتر بخوانید
  • برای دریافت خبرنامه ما ثبت نام کنید
  • از اسپانسر ما حمایت کنید
  • در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید
  • در نظرسنجی شرکت کنید

برای یک شرکت B2B، دکمه‌های فراخوان می‌توانند دارای متنی مانند:

  • شروع کنید
  • ثبت نام
  • دموی رایگان
  • با فروش تماس بگیرید

در حالی که در یک سایت تجارت الکترونیک، CTAها ممکن است بیشتر از نظر تجاری متمرکز شوند:

  • به سبد خرید اضافه کنید
  • وارسی
  • هم اکنون خریداری کنید
  • به لیست علاقه مندی ها اضافه کنید
  • دریافت کد تخفیف

نمونه دکمه های فراخوان

انواع CTA

یک فراخوان موثر به وضوح نشان می‌دهد که کاربر هنگام کلیک کردن روی دکمه یا انجام اقدام بعدی، چه انتظاراتی را می‌تواند داشته باشد، که این موضوع می‌تواند نرخ کلیک را بهبود بخشد. همانطورکه می‌دانید نرخ کلیک یا ctr یکی از مهم‌ترین عوامل در بهبود سئو سایت شما است و سبب خواهد شد تا میزان بازدید وبسایت شما به شکل فوق‌العاده‌ای افزایش یابد.

شروع کنید!

خب حالا متوجه شدید که اهمیت و کاربرد CTA چیست دست به کار شوید و استراتژی‌های دعوت به اقدام را ایجاد کنید. توجه داشته باشید استفاده از CTA نباید یک استراتژی ثانویه باشد، چرا که تعامل با کاربران بیش از هر چیزی اهمیت دارد و اگر نتوانید این هدف را محقق کنید، در رقابت شکست می‌خورید. شروع کنید، CTA های مختلف طراحی کنید، تست کنید و نتایج را تحلیل کنید، اگر به کمک نیاز دارید ما در آژانس دیجیتال مارکتینگ طرهلو با شما هستیم، با ما تماس بگیرید. این هم یک دعوت به اقدام بود درست است؟ 🙂