اگر این سوال برای شما پیش آمده که گواهی ssl چیست و آیا برای وبسایت خود به آن نیاز دارم، تنها نیستید. همه ما می‌دانیم که اطمینان از امنیت داده‌هایی بین سرور و مشتری رد‌وبدل می‌شوند بسیار مهم است و برای اینکه از امنیت این اطلاعات مطمئن شوید به گواهی ssl نیاز خواهید داشت. HTTPS شکل امن HTTP است، به این معنی که وب سایت های HTTPS ترافیک خود را با SSL رمزگذاری می کنند.  همچنین این پارامتر برای گوگل هم اهمیت داشته و می‌تواند بر رتبه‌بندی و سئو وبسایت شما تاثیر محسوسی داشته باشد، در ادامه مطلب با ما همراه باشید تا هر آنچه در مورد گواهینامه https نیاز است بدانید به شما بگوییم.

گواهی ssl چیست؟

مفهموم گواهی نامه ssl

گواهینامه های SSL یک فایل داده کوچک هستند که یک پیوند رمزگذاری شده بین یک وب سرور و یک مرورگر ایجاد می‌کنند. این پیوند تضمین می‌کند که تمام داده‌های ارسال شده بین وب سرور و مرورگر خصوصی باقی می‌مانند. به عنوان مثال زمانی که شما فرمی را در یک وبسایت پر می‌کنید و یا قصد دارید تا با استفاده از کارت اعتباری خود به صورت آنلاین خرید کنید قطعا نمی‌خواهید که اطلاعات شما در اختیار افراد غیرمجاز و هکرها قرار بگید، بنابراین یک کانال امن ارتباطی مورد نیاز است تا با رمزنگاری اطلاعات، از امنیت آن‌ها اطمینان حاصل شود.

کنجکاوید بدانید که هکرها چطور اینکار را می‌کنند؟ یکی از رایج‌ترین روش‌های هکره این است که یک برنامه شنود ناشناخته را در سرور میزبان یک وب‌سایت قرار می‌دهد. این برنامه در پس‌زمینه منتظر می‌ماند تا بازدیدکننده شروع به تایپ اطلاعات در وب‌سایت کند، و در این هنگام برنامه شنود فعال می‌شود تا اطلاعات را ضبط کند و سپس آن را برای هکر ارسال کند. کمی ترسناک است، درست است؟ اما اگر وب‌سایت مورد نظر از گواهی نامه ssl استفاده کند تمامی اطلاعت جاری بین سرور و مرورگر به رمزنگاری خواهند شد و امکان سرقت اطالاعات به صفر می‌رسد.

گواهینامه های SSL چگونه کار می‌کنند؟

نحوه کار گواهی ssl

گواهی نامه SSL از غیرممکن بودن خواندن اطلاعات جاری بین کاربران و وب سایت‌ها توسط افراد غیر مجاز اطمینان حاصل می‌کند. سایت‌هایی که از گواهی https استفاده می‌کنند ساختار داده‌ها و حتی ترتیب آن‌ها را تغییر می‌دهند تا از خواندن آن‌ها در حین ارسال توسط هکرها جلوگیری کنند. این داده‌ها شامل اطلاعات حساس مانند نام، آدرس، شماره کارت اعتباری یا سایر جزئیات مالی است. فرآیند رمزگذاری به این صورت است:

  • یک مرورگر یا سرور تلاش می‌کند به یک وب سایت (به عنوان مثال، یک وب سرور) ایمن شده با SSL متصل شود.
  • مرورگر یا سرور درخواست می‌کند که وب سرور خود را معرفی کند.
  • وب سرور در پاسخ یک کپی از گواهی SSL خود را به مرورگر یا سرور ارسال می‌کند.
  • مرورگر یا سرور بررسی می‌کند که آیا به گواهی SSL اعتماد دارد یا خیر، در صورت مثبت بودن پاسخ، سیگنال مناسب را به وب سرور ارسال می‌کند.
  • سپس وب سرور یک تأییدیه دیجیتالی برای شروع یک ارتباط رمزگذاری شده SSL برمی‌گرداند.
  • داده های رمزگذاری شده بین مرورگر یا سرور و وب سرور به اشتراک گذاشته می شود.

چطور بفهمیم وب سایت امن است؟

علامت گواهی ssl

خب همانطور که متوجه شدید اگر یک وب‌سایت از گواهی نامه ssl استفاده کند امن خواهد بود، برای اینکه ببینید یک وب‌سایت از این گواهی می‌برد یا خیر به url آن نگاه کنید. در صورتی که وب‌سایت از این گواهی نامه بهره ببرد، عبارت HTTPS (که مخفف HyperText Transfer Protocol Secure است) در URL ظاهر می‌شود و یک نماد قفل نیز در نوار آدرس URL نمایش داده می شود. این نشان دهنده اعتماد است و به کسانی که از وب سایت بازدید می کنند اطمینان می دهد. در صورتی که سایت مورد نظر گواهی SSL نداشته باشد، فقط حروف HTTP ( یعنی بدون S برای Secure ) ظاهر می‌شود. برای مشاهده جزئیات گواهینامه SSL، می‌توانید روی نماد قفل واقع در نوار مرورگر کلیک کنید. جزئیاتی که معمولاً در گواهینامه های SSL گنجانده می‌شود عبارتند از:

  • نام دامنه‌ای که گواهی برای آن صادر شده‌است
  • شخص، سازمان یا دستگاهی که گواهی برای آن صادر شده‌است
  • مرجع صادرکننده گواهی
  • امضای دیجیتال مرجع صادرکننده گواهی
  • زیر دامنه‌های مرتبط
  • تاریخ صدور گواهینامه
  • تاریخ انقضای گواهی
  • کلید عمومی (کلید خصوصی آشکار نمی‌شود)

آیا به گواهی SSL نیاز دارید؟

اگر یک وب‌سایت تجارت الکترونیک دارید یا هر نوع اطلاعات حساسی را انتقال می‌دهید، قطعاً به گواهی SSL نیاز دارید، وب‌سایت‌ها برای ایمن نگه داشتن اطلاعات کاربر، تأیید مالکیت وب‌سایت، جلوگیری از ایجاد نسخه جعلی سایت توسط مهاجمان و انتقال اعتماد به کاربران، به گواهینامه‌های SSL نیاز دارند. پروتکل https به خصوصی نگه‌داشتن تعاملات آنلاین کمک می کند و به کاربران اطمینان می دهد که وب سایت معتبر و امن است تا اطلاعات خصوصی را با آن به اشتراک بگذارد. اکثر مرورگرها سایت های HTTP(آنهایی که گواهینامه SSL ندارند) را به عنوان «ناامن» برچسب‌گذاری می‌کنند. این یک سیگنال واضح به کاربران ارسال می‌کند که سایت ممکن است قابل اعتماد نباشد و این موضوع به تنهایی تاثیر به سزایی در نرخ پرش وب‌سایت و در نهایت سئو سایت شما خواهد داشت.  به طور خاص، اگر وب‌سایت شما اطلاعات زیر را پردازش و ذخیره می‌کند باید از پروتکل https بهره‌مند شود:

  • احراز هویت کاربر (گذرواژه و لاگین)
  • اطلاعات مالی (سفارش های آنلاین، شماره کارت اعتباری، حساب های بانکی و غیره)
  • شماره های تامین اجتماعی، شناسه ها، تاریخ تولد، شماره مجوز و غیره.
  • اسناد حقوقی و قراردادها
  • سوابق و مدارک پزشکی
  • اطلاعات اختصاصی
  • و دیگر اطلاعات مهم

آیا SSL برای سئو خوب است؟

قطعا، در حالی که هدف اصلی SSL ایمن سازی اطلاعات بین بازدید کننده و وب سایت شما است، برای سئو سایت نیز مزایایی دارد. به گفته تحلیلگران و متخصصین سئو ، SSL بخشی از الگوریتم رتبه بندی جستجوی گوگل است. علاوه بر این، فرض کنید دو وب سایت از نظر محتوای ارائه شده مشابه هستند، اما یکی دارای SSL فعال است و دیگری نه، وبسایت اول به قطع امتیاز مثبتی برای داشتن این گواهی دریافت خواهد کرد. همه چیز به اعتماد برمی گردد. گوگل می‌خواهد افراد را به وب سایتی بفرستد که استفاده از آن برای آن‌ها امن باشد و گوگل نمی‌خواهد با رتبه‌بندی وبسایت‌های ناامن مسبب به سرقت رفتن اطلاعات کاربران باشد. در سمت دیگر ماجرا کاربرانی قرار دارند که امن بودن وب‌سایت برای آن‌ها اهمیت دارند، پس اگر وب‌سایت شما از این پروتکل پشتیبانی نکند، این دسته از کاربران به سرعت از وب‌سایت شما خارج شده و دیگر به آن بر نمی‌گردند. در نهایت اگر از خدمات سئو استفاده می‌کنید حتما از خدمات دهنده سئو بخواهید که گواهی ssl را برای وب سایتتان فعال نمایند

انواع گواهینامه های ssl کدامند؟

انواع https

انواع مختلفی از گواهینامه های SSL با سطوح اعتبار سنجی متفاوت وجود دارد که می‌توانید با توجه به نوع وبسایت و نیازهایتان یکی از این 6 نوع را انتخاب کنید:

گواهینامه های اعتبار سنجی توسعه یافته (EV SSL)

این بالاترین رتبه و گران‌ترین نوع گواهی SSL است و معمولا برای وب‌سایت‌هایی استفاده می‌شود که داده‌ها را جمع آوری می‌کنند و شامل پرداخت‌های آنلاین می‌شوند. پس از تهیه این نوع گواهینامه، علامت قفل، عبارت HTTPS، نام کسب و کار و کشور در نوار آدرس مرورگر نمایش می‌شود. نمایش اطلاعات مالک وب سایت در نوار آدرس به تشخیص سایت از سایت‌های تقلبی کمک می‌کند. برای راه‌اندازی گواهینامه EV SSL، مالک وب‌سایت باید یک فرآیند تأیید هویت استاندارد را طی کند تا تأیید کند که از نظر قانونی برای حقوق انحصاری دامنه مجاز است.

گواهی معتبر سازمانی (OV SSL)

این گواهی تأیید می کند که اعتبار سازمان و دامنه شما واقعی است. گواهینامه های SSL معتبر سازمانی (OV) سطح خوبی از رمزگذاری را ارائه می‌دهند و مالک وب سایت باید یک فرآیند اعتبار سنجی اساسی را تکمیل کند. این نوع گواهی همچنین اطلاعات مالک وب سایت را در نوار آدرس نمایش می‌دهد تا از سایت‌های تقلبی متمایز شود. هدف اصلی این نوع از پروتکل، رمزنگاری اطلاعات حساس کاربر در طول تراکنش‌ها است.

گواهی اعتبار سنجی دامنه (DV)

گواهینامه اعتبار سنجی دامنه (DV) سطح پایینی از رمزگذاری را ارائه می‌دهد که به صورت قفل سبز در کنار URL در نوار آدرس نشان داده شده است. این سریع‌ترین تأییدیه‌ای است که می‌توانید دریافت کنید و برای درخواست فقط به چند سند شرکت نیاز دارید. برای این گواهی، CA حق مالکیت دامنه ارسال شده توسط متقاضی را بررسی خواهد کرد. این نوع گواهی ssl برای وبسایت‌هایی مناسب است که شامل جمع آوری داده‌ها یا پرداخت‌های آنلاین نیستند.

گواهینامه‌های SSL Wildcard

گواهی‌های Wildcard SSL به شما این امکان را می‌دهند که یک دامنه پایه و دامنه‌های فرعی نامحدود را روی یک گواهی واحد ایمن کنید. اگر چندین زیر دامنه دارید که می‌خواهید ایمن شوند خرید گواهینامه Wildcard SSL بسیار کمتر از خرید گواهینامه‌های SSL جداگانه برای هر کدام هزینه خواهد داشت. به عنوان مثال، اگر یک Wildcard برای example.com خریداری کرده‌اید، می‌توان آن را برای mail.example.com و blog.example.com اعمال کرد.

گواهی ارتباطات یکپارچه (UCC)

گواهینامه‌های ارتباطات یکپارچه (UCC) که به عنوان گواهینامه های چند دامنه‌ای SSL نیز شناخته می‌شوند، به چندین نام دامنه اجازه می‌دهند که در یک گواهی وجود داشته باشند. UCC ها برای ایجاد پل ارتباطی بین یک سرور و مرورگر ایجاد شده‌اند، اما از آن زمان به بعد گسترش یافته‌اند تا چندین نام دامنه توسط مالک یکسان را شامل شود. یک UCC در نوار آدرس یک قفل را برای تأیید نشان می‌دهد. این گواهینامه‌ها در صورتی که پیکربندی شده باشند تا متن سبز، قفل و کشور اصلی را نشان دهند، می‌توانند یک EV SSL در نظر گرفته شوند، تنها تفاوت در تعداد نام های دامنه مرتبط با این گواهی است.

نحوه دریافت گواهی SSL

گواهینامه‌های SSL را می‌توان مستقیماً از یک مرجع صدور گواهی (CA) دریافت کرد. هزینه گواهی SSL بسته به سطح امنیتی مورد نیاز شما می‌تواند از رایگان تا چندین میلیون تومن متغیر باشد. هنگامی که در مورد نوع گواهی مورد نیاز خود تصمیم گرفتید، سپس می‌توانید به دنبال صادرکنندگان گواهی باشید که SSLها را در سطح مورد نیاز شما ارائه می‌دهند. به صورت کلی دریافت SSL شامل مراحل زیر است:

  • اطلاعات سرور، اطلاعات WHOIS سایت، نام و مشخصات شرکت و دیگر اطلاعات مورد نیاز صادر‌کننده گواهی را ارائه دهید.
  • ایجاد یک درخواست امضای گواهی (CSR) در سرور شما ( این اقدامی است که شرکت ارائه‌دهنده هاست شما می‌تواند به آن کمک کند.)
  • ارسال اطلاعات و مدارک ذکر شده به مرجع صدور گواهی برای تأیید اعتبار دامنه و جزئیات شرکت شما.
  • نصب گواهی ارائه شده توسط آن‌ها پس از تکمیل فرآیند.
  • پس از به دست آوردن، باید گواهی را در میزبان وب خود یا در سرورهای خود پیکربندی کنید.

اینکه چقدر سریع گواهینامه خود را دریافت می کنید بستگی به نوع گواهینامه‌ای دارد که درخواست می‌کنید. هر سطح از اعتبارسنجی به مدت زمان متفاوتی برای تکمیل نیاز دارد. یک گواهینامه ساده SSL اعتبار سنجی دامنه را می‌توان در عرض چند دقیقه پس از سفارش صادر کرد، در حالی که اعتبار سنجی تمدید شده می‌تواند تا یک هفته کامل طول بکشد، همچنین بهتر است هنگام خرید گواهینامه ssl به مدت اعتبار آن دقت کنید.

وقتی گواهی SSL منقضی می شود چه اتفاقی می‌افتد؟

مرجع صدور گواهینامه / انجمن مرورگر، که به عنوان نهاد نظارتی واقعی برای صنعت SSL عمل می کند، بیان می کند که عمر گواهینامه های SSL نباید بیش از 27 ماه باشد. هدف از دوره انقضا این است که اطمینان حاصل شود که اطلاعات مورد استفاده برای احراز هویت سرورها و سازمان‌ها تا حد امکان به روز و دقیق هستند.

قبلاً گواهینامه‌های SSL می‌توانست برای مدت پنج سال صادر شود که متعاقباً به سه و اخیراً به دو سال به اضافه سه ماه اضافی بالقوه کاهش یافت. اگر گواهینامه SSL منقضی شده باشد، بازدیدکنندگان پیامی به این مضمون دریافت خواهند کرد: “این سایت امن نیست. خطر احتمالی در پیش است”. و به این شکل وبسایت مورد نظر را غیرقابل دسترسی می‌کند، البته هنوز هم می‌توانید با به عهده گرفتن عواقب احتمالی وارد سایت شوید. این موضوع به طور قابل توجهی بر نرخ پرش وب سایت تأثیر می گذارد، زیرا کاربران به سرعت از وبسایت شما خارج می‌شوند. مدیریت گواهینامه‌های ssl برای مشاغل بزرگ‌ که از چندین گواهی استفاده می‌کنند می‌تواند چالش بزرگی باشد به خصوص اینکه در رقابت دیجیتال از دسترس خارج شدن وبسایت می‌تواند آسیب‌های زیادی به کسب‌وکار وارد کند، برای حل این مشکل صادرککندگان گواهی به صورت دوره‌ای تاریخ انقضای پروتکل https را یادآوری می‌کنند تا پیش از انقضا برای تمدید آن اقدام کنید.

منبع : hubspot.com