گاهی اوقات یک شرکت زمان و پول زیادی را برای ساخت یک برند صرف می‌کنند تا مطمئن شوند همه چیز را به درستی انجام داده‌اند.این برندها می‌دانند که چطور از دارایی‌های برند خود برای تثبیت هویت برند استفاده کنند و حتی برای انتخاب پالت رنگی جلسه‌های متعدد برگزار می‌کنند اما هنوز هم یک جای کار می‌لنگد! خب احتمالا آن‌ها در مورد بزرگ ترین اشتباهات برندسازی چیزی نمی‌دانند. در این مقاله قصد نداریم که شما را با برندینگ آشنا کنیم چون قبلا در به صورت کامل در مورد برندسازی و اصول آن صحبت کرده‌ایم. در عوض می‌خواهیم به شما نشان دهیم با چه کارهایی عملا برند خود را نابود می‌کنید. با ما در آژانس دیجیتال مارکتینگ طرهلو همراه باشید.

1) ناسازگاری؛ از بزرگ ترین اشتباهات برندسازی

زمانی یک برند قدرتمند خواهید داشت که به صورت ثابت و سازگار در رسانه‌های مختلف حضور پیدا کنید، عدم سازگاری در برندسازی از بزرگ ترین اشتباهات برندسازی است. یک هویت ثابت، حس اعتماد و راحتی را در  مصرف‌کنندگان تقویت می‌کند و تصویری از برند شما ارائه می‌دهد که به راحتی قابل تشخیص است. در سمت مقابل شرکتی که خود را به شکلی ناسازگار معرفی می‌کند در نهایت غیرحرفه‌ای، از هم گسیخته و حتی غیرقابل اعتماد به نظر می‌رسد. سازگاری برند با هماهنگ کردن دارایی‌های بصری کسب‌وکار شما آغاز می‌شود، این دارایی‌ها عبارت‌اند از: وب سایت شما، حساب‌های رسانه‌های اجتماعی، تبلیغات، بروشورها و لوگو و….. . برای هاهنگ کردن دارایی‌های برند شما به یک کتابچه برند یا برند بوک نیاز دارید. برندبوک یک دستورالعمل ساده و در عین حال ضروری برای همه شرکت‌هاست تا به وسیله آن بتوانند در تمامی پلتفرم‌ها به صورت ثابت و سازگار ظاهر شوند.

2) تکیه بیش از حد به ترندهای طراحی

تغییر لوگو گ از بزرگ ترین اشتباهات برندسازی

همگام شدن با آخرین ترندهای طراحی و برندسازی می‌تواند راهی عالی برای معرفی کسب‌وکارتان به عنوان یک برند پیشرو باشد، اما به یاد داشته باشید که دنبال کردن ترندها نباید به قیمت از دست دادن هویت و اصالت برند شما باشد و این بزرگ ترین اشتباه برندسازی برای شرکت شما خواهد بود. یکی از مهم‌ترین دارایی‌های برند شما لوگوی شما است که به شدت می‌تواند از ترندها الگو بگیرد اما اگر در طراحی آن فقط به ترند روز تکیه کنید چه اتفاقی می‌افتد؟ آیا ده سال دیگر هم جذاب خواهد بود؟ احتمالا خیر، این موضوع فقط یکی از اصول طراحی لوگو بود که به آن اشاره کردیم. توجه داشته باشید بسیاری از دارایی‌های شما تا سالیان سال باید ثابت بمانند پس به جای توجه زیاد به ترندها روی هویت و ارزش های خود تمرکز کنید.

3) بزرگ ترین اشتباهات برندسازی : تغییرات بزرگ و ناگهانی

تغییر لوگو ناگهانی کافه بازار

اگر قصد دارید طراحی قسمتی از برند یا تمام آن را متحول کنید، نباید از هویت و چیزهایی که در وهله اول باعث موفقیت برند شما شده است دور شوید. مخاطبان باید بتوانند پس از طراحی مجدد، به راحتی شما را تشخیص دهند، در غیر این صورت ممکن است همه تلاش‌های بازاریابی و برندسازی خود را یک شبه به فنا دهید. تغییرات بزرگ و ناگهانی می‌تواند وفادارترین مشتری‌ها را هم با شما بی‌گانه کند. یک مثال خوب شاید برند کافه بازار باشد، این فروشگاه نرم‌افزاری با تغییر یکباره لوگو خود سعی کرد تا از طراحی سنتی به یک طرای مدرن و مینمال روی بیاورد، نتیجه؟  لوگویی که در بهترین حالت شبیه به یک کلاه‌خود برعکس به نظر می‌رسد. کافه بازار با آن لوگوی زنبیل سنتی که منعکس کننده‌ نام آن (بازار) بود شناخته شد اما به نظر می‌رسد طراحان این شرکت در ساخت لوگوی جدید، هویت این فروشگاه را فراموش کرده‌اند.

4) فراموش کردن ارتباط با مشتریان

همه کسب‌وکارها به مشتریان نیاز دارند و هیچ برندی از این موضوع مستثنی نیست. مشتریان شما به دلیلی از خدمات شما استفاده می‌کنند و شما نیز به دلیلی آن‌ها را به عنوان جامعه هدف خود انتخاب کرده‌اید. درک این موضوع به شما کمک می‌کند تا بین خود و مشتریان یا مشتریان خود حس اعتماد ایجاد کنید که در نهایت منجر به وفاداری مشتری به برند خواهد شد. برخی از راه‌های عالی برای افزایش ارتباط شما عبارتند از:

  • یک خبرنامه هفتگی یا ماهانه شامل داستان های مشتری و ویژگی ها
  • پاسخ دادن به نظرات در کانال‌های اجتماعی
  • نمایش نظرات مشتریان در وب سایت
  • وبلاگی که مشتریان شما را از طریق مصاحبه معرفی می‌کند
  • زمان پاسخگویی سریع و پشتیبانی قوی از مشتری
  • پاسخ به سوالات آنلاین

5) استفاده از نام برند در مکان نامناسب

عرضه دستمال 20 دلاری توسط اپل برای تمیز کردن صفحه نمایش محصولاتش

وقتی در مورد برندسازی صحبت می‌کنیم همیشه بیشتر به معنای بهتر نیست. منظور ما این است که نباید به هر قیمتی که شده سعی کنید تا میزان درآمد شرکت را افزایش دهید و یا حتی کسب‌وکار خود را به مخاطب معرفی کنید. این موضوع  به خصوص در ارائه محصولات، استفاده از اسپانسرها و شرکت در رویدادها به خوبی اهمیت خود را نشان می‌دهد. وقتی نام تجاری خود را در جایی یا چیزی استفاده می‌کنید، باید با ارزش‌ها و صدای برند شما منعکس و سازگار باشد. هنگامی که یک کسب‌وکار در جایی ظاهر می‌شود که با هویت برند آن سازگاری ندارد باعث می‌شود تا در دید مخاطب ارزش برند کاهش یابد و حتی نسبت به شما بی‌اعتماد شود. به عنوان مثال، دیزنی در سال 2009 به دلیل انتشار گیلاس با نام تجاری هانا مونتانا مورد انتقاد قرار گرفت. این موضوع به اندازه‌ای برای طرفداران این کمپانی عجیب بود که به شدت دیزنی را مورد انتقاد قرار دادند که در نهایت به یکی از بزرگ ترین اشتباهات برندسازی دنیا تبدیل شد. اپل نمونه دیگری است که اخیرا با عرضه یک دستمال با قیمت عجیب‌و‌غریب 20 دلاری مورد انتقاد قرار گرفته است. بنابراین حفظ کردن وجه و هویت برند را به دیده شدن و افزایش درآمد اولیت دهید.

برند خود را نابود نکنید!

در این مقاله سعی کردیم تا بزرگ ترین اشتباهات برندسازی شرکت‌ها را به شما نشان دهیم. همانطور که دیدید حتی بزرگ‌ترین و معروف‌ترین شرکت‌ها هم با مرتکب شدن برخی از این اشتباهات لطمات بزرگی را به خود وارد کرده‌اند. برخی از این اشتباهات می‌توانند شما را از مسیر درست توسعه برندتان منحرف کنند و شاید زمانی متوجه آن شوید که از بازار رقابت جا مانده‌اید. اگر قصد دارید به تنهایی برند خود را توسعه دهید مراقب باشید و تمامی جوانب را در نظر بگیرید، هر زمان که به کمک نیاز داشتید، ما در آژانس دیجیتال مارکتینگ طرهلو با خدمات برندینگ کنار شما خواهیم بود.

منبع: ebaqdesign