آیا اسنپ و علی بابا برندهایی نام آشنا برای شما هستند؟ احتمالا زمانی که اسم هر کدام از این برندها را دیدید، لوگو، رنگ‌ها،تصاویر و حتی نحوه حرف زدن آن‌ها را در ذهن خود مرور کردید و می‌دانید رویکرد هر برند برای معرفی خود به چه صورت است. همه این‌ها زمانی محقق می‌شوند که یک برندسازی اصولی و سازگاری داشته باشید و یک دفترچه برند یا برندبوک همان چیزی است که به شما در توسعه یک برند سازگار و قابل شناسایی کمک خواهد کرد. برندبوک برای بیزینس‌ها تنها یک فایل نیست، بلکه یک سند جامع است که در آن هر جنبه از برندسازی کسب‌وکار شما از نوع ارتباطات داخلی و خارجی، طراحی و مقررات و حتی لحن کلام شما را مشخص خواهد کرد. اینها عناصر کلیدی هستند که به برندها کمک می‌کند در تمام کانال‌های ارتباطی خود به صورت سازگار ظاهر شوند. در این مطلب از آژانس دیجیتال مارکتینگ طرهلو قصد داریم تا به شما بگوییم برندبوک چیست و چگونه می توانید یک راهنمای برند اصولی را طراحی کنید، با ما همراه باشید.

برندبوک (brand book) چیست؟

یک برند بوک اساساً سندی است که دستورالعمل‌های متمایزی را برای حفظ هویت برند در تمام جنبه‌های کسب‌وکار تعیین می‌کند. از طراحان گرفته تا بازاریابان و تیم‌های فروش همگی از یک راهنمای برند استفاده می‌کنند تا به صورت سازگار هویت و ارزش‌های برند را به مخاطبین نشان دهند. به عنوان یک قاعده کلی ساخت یک brand book با گنجاندن ارزش ها و ماموریت برند آغاز شده و در ادامه جزئیاتی مانند جنبه‌های طراحی، لوگو، رنگ‌ها، تایپوگرافی و تصاویر در آن قرار خواهد گرفت.برخی از مواردی که در کتاب برند گنجانده شده است عبارتند از:

  • لوگو
  • پالت رنگ
  • تایپوگرافی
  • سیستم طراحی
  • تصویرسازی

توجه داشته باشید که ممکن است راهنمای برند شما تمامی جوانب را پوشش ندهد و لزومی هم ندارد، به عنوان مثال برخی از دفترچه های برند برای سازگار کردن طراحی گرافیک‌ها استفاده می‌کنند و برخی از آن برای ساختار تیم‌ها و ارتباط بین آن‌ها، بنابراین همه چیز به اهداف و نیازهای شما از یک راهنمای برند بر می‌گردد.

برندبوک شامل چیست؟

همانطور که گفته شد برند بوک با توجه با به نیازها و اهداف هر شرکت متفاوت است، اما هر چه دقیق‌تر باشد شانس موفقیت استراتژی‌های بازارایابی شما را افزایش خواهد داد. قوانین ارائه شده معمولاً نه تنها آنچه را که باید انجام داد، بلکه از آنچه که باید مطلقاً اجتناب شود را نیز نشان می‌دهد.

ماموریت و ارزش‌ها

اکثر سازمان‌ها ماموریت و ارزش‌های اصلی خود را به عنوان بخشی از راهنمای برند خود در نظر می‌گیرند. گنجاندن این بیانیه، خوانندگان جدید را با داستان برند آشنا می‌کند و به منعکس کردن ماموریت شما که در راهنما اشاره شده است کمک می‌کند.

لوگو در برند بوک

طراحی لوگوی مکانیسم توسط طرهلو
طراحی لوگوی اختصاصی کسب‌وکار مکانیسم توسط تیم طراحی طرهلو

لوگو اولین و مهمترین چیزی است که مشتری هنگام دیدن نام، محصولات و خدمات شما به یاد می‌آورد، بنابراین اگر به از اصول طراحی لوگو استفاده کنید، محصول شما را نشان می‌دهد و مشتریان را دعوت می کند تا در مورد برند شما اطلاعات بیشتری کسب کنند. اکثر شرکت ها بسته به موقعیت، چندین لوگو متفاوت دارند. به عنوان مثال، یک لوگوی بزرگ و دقیق برای بسترهای بزرگتر ( بیلبوردهای تبلیغاتی یا تبلیغات گسترده)، یک لوگوی متوسط برای مکان‌های کوچک (تبلیغات یا اسناد کوچکتر)، و یک لوگوی کوچک برای موقعیت‌های خاص (مانند برنامه های دیجیتال). الزامات فاصله و تراز را در برندبوک خود لحاظ کنید و در نظر داشته باشید که لوگوی شما باید نسبت به پس‌زمینه های مختلف منعطف باشد.

پالت رنگ برندبوک

پالت رنگ برندبوک
پالت رنگ برندبوک کسب‌وکار مکانیسم ؛ طراحی شده توسط طرهلو

 هر برندی باید مجموعه کوچکی از رنگ‌های برند داشته باشد که هنگام ایجاد یک المان بصری از آن‌ها استفاده کند. حالت ایده‌آل ساخت یک پالت رنگی در دفترچه برند این است که کدهای هگز، اعداد RGB، جزئیات CMYK یا نام‌های پنتون را فهرست کنید تا مطمئن شوید پیدا کردن آن‌ها آسان است. همچنین ایده خوبی است که رنگ‌ها را به پالت‌های خاص تقسیم کنید. به عنوان مثال، راهنمای برند می‌تواند استفاده از رنگ‌های اصلی را در همه مواد و رنگ‌های ثانویه را به عنوان تأکید دیکته کند.

تایپ فیس

 بسیاری از برند بوک ها شامل فهرستی از سبک‌های فونت و خانواده‌هایی هستند که برند استفاده می‌کند، از جمله دستورالعمل‌های تایپوگرافی، مانند اندازه و فاصله ایده‌آل که حدس و گمان را برای طراحان حذف می کند، و تضمین می کند که همه ارتباطات شما ثابت و تمیز به نظر می رسد. اینکه چه فونت‌هایی، چگونه و چه زمانی باید استفاده شوند نیز در اینجا توضیح داده شده است. تمام جزئیات فونت مانند اندازه، سبک و رنگ متن برای هر جنبه‌ای مانند عنوان یا بدنه محتوا در این قسمت تشریح خواهند شد. پیچیدگی مدل چیزی است که کسب‌وکار شما را سازگار نگه می‌دارد و اطلاعات را به زیبایی منتقل می‌کند و از سردرگمی مشتری به دلیل یک محصول آشفته جلوگیری می‌کند. یکی دیگر از موارد مهم برای بازاریابی، کپی رایتینگ است. خوب است که قوانینی را برای نحوه ارائه پیام خود به مشتریان خود تعیین کنید.

گرافیک، چیدمان و عکاسی

برای سازگاری تاکتیک‌های بازاریابی، باید جنبه بصری به درستی کار کند. گرافیک و عکاسی چیزهای اولیه‌ای هستند که توجه بیننده شما را به خود جلب می‌کنند. چه چیزی را نشان می دهند؟ دوست دارید مشتری شما وقتی به آن‌ها نگاه می‌کند چه احساسی داشته باشد؟ سبک‌های خاص، هنر، سادگی و قدرت کلمه‌ای که تصویر دارد، بخشی از موفقیت شما در تجارت را به همراه دارد. باید بیان کنید که چه نوع تصاویری باید با محصول خود استفاده کنید. اندازه، طرح کلی و طرح تعیین می‌کند در برندبوک شما تعیین می‌کند که کدام المان در صفحه ابتدا مورد توجه قرار گیرد. توجه داشته باشید افراد به اشیا به صورت هندسی نگاه می کنند و بسته به اینکه چیدمان چقدر پویا یا ساده است، انسان قطعات را با دید متفاوت دنبال می کند. قوی ترین قسمت های محصول شما اولین مواردی هستند که باید ببینند.

شعار برند یا تگ لاین

بسیاری از شرکت‌های بزرگ از شعار برند در کنار لوگوی خود استفاده می‌کنند تا به مخاطبان اطلاع دهند که برند در مورد چیست، بازار هدف آن‌ها چه کسی است یا چه محصولات وخدماتی که ارائه می‌دهند. به صورت کلی شعار برند یک دارایی مهم برای هر شرکتی محسوب می‌شود و اگر شما هم یک شعار برند دارید باید مکان‌های استفاده و نحوه نمایش آن را در راهنمای برند خود لحاظ نمایید. توجه داشته باشید که شعار برند(تگ لاین) و شعار تبلیغاتی(اسلوگان) با یکدیگر تفاوت دارند و اگر تفاوت تگ لاین و اسلوگان را نمی‌دانید، پیشنهاد می‌کنیم مقاله مربوط به آن را مطالعه کنید.

ساختار صفحه در برندبوک

مشخص کردن ساختار در برندبوک فقط به وب‌سایت محدود نمی‌شود و حتی ممکن است لباس فرم هر بخش به صورت مجزا مشخص و طراحی شود

ممکن است فکر کنید که این فقط مربوط به وب سایت شرکت است، اما اینطور نیست. برندهای زیادی وجود دارند که نیاز دارند در تبلیغاتشان از بروشورهایشان سه تایی باشد یا همه آگهی‌هایشان از قائده یک سوم استفاده کنند (یک سوم متن و دو سوم تصویر). بنابراین، مطمئن شوید که اطلاعاتی در مورد ساختار صفحه در برندبوک خود نیز بنویسید. طراحان اغلب از گرید برای قرار دادن عناصر در صفحه و اساس سطح ارتباط آن‌ها استفاده می‌کنند، بنابراین باید در دفترچه برند مشخص کنید که المان‌ها به چه صورتی و با چه نسبتی در صفحات قرار خواهند گرفت.

لحن برند

هنگام ساخت راهنمای برند خود، لحن هویت بصری برند و محتوای آن را تعیین کنید. برای لحن بصری، مطمئن شوید که طراحی راهنمای برند با لحن بصری شرکت شما مطابقت دارد. اگر یک شرکت تجارت الکترونیک عجیب و غریب هستید، راهنمای برند را با تصاویری که با هویت شما مطابقت دارد طراحی کنید. برای صدای برند، لحن صدای پیام رسانی ایده آل خود را در چند کلمه تعریف کنید (آیا برند شما دوستانه است؟ علمی؟ طنز؟). مثال‌هایی از ارتباطاتی که فکر می‌کنید کاملاً با لحن دلخواه شما مطابقت دارند را در نظر بگیرید.

بایدها و نبایدها برندبوک

این بخش فوق العاده‌ای است که در بسیاری از برند بوک ها وجود دارد. این بخشی است که توضیح می‌دهد که باید چه کاری را با عناصر انجام دهید و چه کاری نباید انجام دهید. به عنوان مثال، راهنمای برند قدیمی اسکایپ صفحه‌ای با «کلماتی که دوست داریم» و «کلماتی که دوست نداریم» داشت، یا دفترچه برند اپل دارای صفحه‌ای است که در آن توضیح می‌دهد که از لوگوی اپل چه جاهایی نمی‌توانید از آن استفاده کنید.

قبل از شروع فعالیت‌های برندسازی، برندبوک خود را طراحی کنید!

یک دفترچه برند خوب، ثبات، همسویی و انسجام کسب و کار شما را به ارمغان می آورد. برای جلوگیری از سردرگمی، راهنمای شما باید دارای جزئیات باشد و همه مبانی ممکن را پوشش دهد تا اطمینان حاصل شود که همه چیز با ارزش‌ها و هویت برند شما سازگار هستند. زمانی که یک برندبوک عالی طراحی کنید‌، اعضای شرکت شما در عین داشتن آزادی عمل و بهره بردن از خلاقت در یک چهارچوب مشخص فعالیت خواهند کرد. اگر برای طراحی برندبوک به کمک نیاز دارید می‌توانید روی ما حساب کنید، یکی از خدمات اصلی آژانس دیجیتال مارکتینگ طرهلو خدمات برندینگ و طراحی است که در آن یک راهنمای برند بی‌نقص برای منعکس کردن روح شرکت شما و اطمینان از انسجام تلاش‌های بازاریابی، به شما ارائه می‌شود.

منبع: icons8